< >

Referenshantering

Att referera handlar om att visa vart du har hittat den information du har använt dig av. Det är viktigt, dels eftersom om du inte får använda dig av andras idéer utan att berätta vart de kommer ifrån och dels för att du genom att referera kan berätta om källan och visa hur den är relevant för sammanhanget.

Det finns många olika sätt att referera, men det som är absolut viktigast är att den som läser din text förstår vilken typ av källa det är du har använt och vart de kan hitta den. Om du känner att du behöver en guide för hur du refererar finns det i "Skövdes guide för APA-systemet" och "Borås guide till Harvardsystemet". Båda två är sökbara. Vill du referera till en dagstidningsartikel kan du trycka ctrl+f och söka i dokumentet, så kommer du dit direkt utan att behöva leta så mycket.

Tycker du att det är svårt eller har funderingar kring hur du gör när du refererar är du välkommen till biblioteket för hjälp. Du kan även skicka ett mail.

Denna sida uppdaterades 2018-08-06

Dela: