< >

Personligt ombud

Personligt ombud (PO) är ett frivilligt och kostnadsfritt stöd som vänder sig till människor med psykiska funktionsnedsättningar.

När behov av personligt ombud konstaterats inleds en förtroendefull kontakt i den miljö som individen själv önskar. Vi utgår från klientens önskemål och behov, och vår enda uppdragsgivare är klienten själv.

Vår uppgift är att:

  • tillsammans med individen identifiera behovet av vård, stöd och service
  • samordna olika stödinsatser
  • bistå i kontakt med myndigheter
  • se till att klienten får sina lagliga rättigheter tillgodosedda.

Förhållningssätt

Klienten bestämmer själv. Ombudet finns där som ett stöd till funktionsnedsatta med resurser för att nå egna mål.

Viktiga förhållningssätt för våra personliga ombud är:

  • Personkontinuitet – samma ombud över tid
  • Långsiktighet och tålamod – en grund för att nå resultat i arbetet
  • Nära relation – vi lär känna klienten och skapar en förtroendefull relation innan mål formuleras och förändring påbörjas.
  • Vi arbetar i klientens naturliga miljöer, bland annat genom hembesök
  • Vi arbetar flexibelt i nuet – klientens unika behov, aktuella funktionsnivå och hälsotillstånd är vår utgångspunkt.

Denna sida uppdaterades 2020-03-11

Dela: