Artikeln publicerades 25 oktober 2024

Skara vill förändra matematikundervisningen i grunden

Nyligen gick startskottet för Skaras nya matematiksatsning. Då samlades för första gången den grupp som på sikt ska arbeta med att utveckla undervisningen i matematik och med målet att skapa än bättre förutsättningarna för att fler elever ska lyckas med sina matematikstudier.

Allt fler unga i Sverige får inte godkänt i ämnet matematik. Problematiken startar redan i tidiga åldrar och är svårare att reparera ju äldre eleverna blir. Matematik bygger på systematik och progression men idag saknas tydliga nationella styrdokument som lärare kan luta sig mot i sin undervisning. Det är otydligt vad som är viktigast att lära ut i varje årskurs/stadie för att eleverna ska kunna förstå och utveckla sin matematiska förmåga.

Elevers resultat i matematik har sjunkit under en längre tid, såväl nationellt som i Skara. I en rapport från Skolverket från 26 augusti i år går det att läsa att andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program fortsätter att sjunka*.

- Vi kan se i statistiken, och får också stöd genom Skolverkets rapport, att det är just matematik som många elever saknar för att få behörighet till gymnasist, säger David Nordqvist lärare på Katedralskolan.

Nu väljer Skara kommun att agera. Sedan höstterminens start är två nya lärare anställda för att driva en långsiktig matematiksatsning tillsammans med lärare från alla stadier och med sig har de ledande forskare i ämnet.

Kan förändra hela skolsveriges matematikundervisning

Tina Åkegård och David Nordqvist som numera arbetar som matematiklärare på Katedralskolan i Skara är initiativtagare för satsningen. De är erfarna lärare och har under en längre tid sett hur allt fler elever har svårt att klara av matematiken, och vilka konsekvenser det får för varje individ. De anser att en av anledningarna till problematiken är de otydliga nationella riktlinjerna i kursplanerna som saknar både systematik och progression.

- Det saknas ett gemensamt fokus och systematik som gör att eleverna får rätt progression. Det är inget som en lärare ensam kan förändra utan vi behöver se över hela kedjan tillsammans. Undervisningen ska göra matematiken sammanhängande, logisk och utan motsägelser för eleverna, säger Tina Åkegård.

Satsningen kommer fokusera på att öka kontinuiteten kring de delar inom matematiken som är bärande för fortsatta och fördjupade matematikkunskaper.

- Målet är att tillsammans identifiera gemensamma arbetssätt som gör det tydligare vad som viktigast att genomgående fokusera på i olika stadier. Då blir det lättare att se att ny matematik nästan alltid bygger på matematik som eleverna redan behärskar. Då kan eleverna få med sig rätt verktyg för att utveckla sina matematiska förmågor och på sikt förbättra sina kunskaper, säger David Nordqvist.

David och Tina samarbetar med och har stöd från forskarna, professor Ola Helenius och doktor Linda Ahl, både verksamma vid Göteborgs universitet. De har båda omfattande nationell och internationell erfarenhet som säkerställer att satsningen i Skara sker på vetenskaplig grund.

Arbetet framåt

Arbetet i utvecklingsgruppen har som uppgift att utveckla lektionsupplägg som fångar den viktigaste matematiken och att säkerställa samsyn över alla stadier. I detta arbete ingår också att identifiera och korrigera elevers eventuella missuppfattningar som försvårar fortsatt lärande. Syftet är att säkerställa en god progression genom hela utbildningskedjan från förskoleklass till gymnasiet.

Alla skolor har en representant i en utvecklingsgrupp och varje stadie har tre lärarreprentanter. Urvalet är baserat på lärarnas intresse att delta och rektorsgruppen har i samråd beslutat om gruppens sammansättning. Varje stadie träffas en gång i veckan tillsammans med Tina och David. En gång i månaden ses hela gruppen.

*Slutbetygen för årskurs 9 sjunker - Skolverket Länk till annan webbplats.