Artikeln publicerades 13 december 2024
Specialpedagog doktorerar i läsinlärning för äldre elever
Allt fler elever på både högstadiet och gymnasiet har utmaningar med läsning och förstå det de läser. Det visar bland annat den senaste PISA-undersökningen (2022) och i Skara kommuns skolor är detta inget undantag. Anledningen till att resultaten försämras och vad skolorna kan göra åt det saknar idag vetenskaplig grund då det finns ytterst liten forskning inom området riktat mot elever i äldre åldrar (högstadie- och gymnasieåldern.)
En som möter dessa elever och vill förändra förutsättningarna är Paula Raminder Wiktorell som är specialpedagog på Katedralskolan i Skara och numer även samverkansdoktorand vid Göteborgs universitet. Hon vill skapa än bättre förutsättningar för att fler unga ska kunna förbättra sin läsförmåga.
- Att ha låga kunskaper i läsning påverkar inte bara ämnet i sig utan även alla andra kurser eftersom läsningen är så central del av skolan. Så det är inte så konstigt att studieresultaten sjunker. Det påverkar också mycket annat i livet, menar Paula.
I höst har Paula tagit klivet in i forskningsvärlden för att titta närmare på hur skolan kan skapa förutsättningar för att ge äldre elever möjlighet att utveckla sin läsförmåga genom riktade insatser. Forskning som redan finns idag är riktad till elever i yngre åldrar och dessa går inte att applicera på äldre elever.
- Det krävs andra insatser för att nå de äldre eleverna. I min forskning kommer jag pröva olika metoder på bland annat elever från Katedralskolan för att förhoppningsvis hitta mönster i vad som går att skruva i, säger Paula.
Hon är knuten till forskningsskolan CUL - Centralt utvecklingscentrum för lärande och utbildning vid Göteborgs universitet. Skara kommun stöttar hennes forskningsresa efter en överenskommelse där hon doktorerar på halvtid i kombination med sin tjänst på Katedralskolan och kommunen står för hennes lön. Satsningen har gjorts möjlig genom politisk budgetprioritering av lektorstjänster. Något som visat sig vara svårt att tillsätta inom ämnet svenska. Då har förvaltningen gått vidare med att göra det möjligt att doktorera för att på sikt skapa underlag för lektorstjänster.
- Vi ser behov av kunskapsutveckling inom området läsutveckling. Det i kombination med att vi har medarbetare som vill och har möjlighet att doktorera har gjort satsningen genomförbar. Det är roligt att kunna erbjuda kompetensutveckling på kvalificerad nivå och vi behöver fortsätta stärka vår koppling till akademin. Det bidrar till att utveckla verksamheten utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, säger Elin Liljebäck Nilsson skolchef i Skara kommun.
Paulas forskningsresa kommer vara under åtta år framåt öppnar dörrarna till forskningsvärlden på ett sätt som gynnar både kommunen och forskningsvärlden. Kommunen får till exempel enklare kännedom om konferenser, seminarier och disputationer på universitetet som medarbetarna kan delta i.
- Intresset för forskning bland kollegorna har redan blivit omtalat ämne och jag hör hur kollegor på forskningsskolan är nyfikna på hur vi arbetar i Skara. Detta kommer bli en win-win för oss alla, säger Paula.