Artikeln publicerades 11 mars 2025

Väl genomförda åtgärder och fortsatta utmaningar för Katedralskolan

Katedralskolan i Skara får nu godkänt i de delar som rör särskilt stöd och frånvaroutredningar men behöver fortfarande vidta fler åtgärder kring arbetet med arbetsplatsförlagt lärande, så kallad APL, enligt Skolinspektionen.

Detta förmedlas i Skolinspektionens uppföljningsbeslut kring den tillsyn som påbörjades förra våren och som rör en av enheterna på Katedralskolan vilken bland annat omfattar el- och energiprogrammet och bygg- och anläggningsprogrammet.

Katedralskolan i Skara får nu godkänt i de delar som rör särskilt stöd och frånvaroutredningar men behöver fortfarande vidta fler åtgärder kring arbetet med arbetsplatsförlagt lärande, så kallad APL, enligt Skolinspektionen. Detta förmedlas i Skolinspektionens uppföljningsbeslut kring den tillsyn som påbörjades förra våren och som rör en av enheterna på Katedralskolan vilken bland annat omfattar el- och energiprogrammet och bygg- och anläggningsprogrammet.

Under våren 2024 genomförde Skolinspektionen tillsyn och i juli kom beslutet som krävde att Skara kommun skulle vidta åtgärder på Katedralskolan för att fullt ut uppfylla de lagkrav som skolan ska följa.

Det har gått ett antal månader sedan den första rapporten och Katedralskolan har sedan dess utvecklat sitt arbete och genomfört åtgärdsprogram för särskilt stöd och frånvaroutredningar.

- Vi har genomfört förbättringar när det gäller att tydliggöra processen och de olika professionernas ansvar i den. Att få till en arbetsprocess med kvalitet i alla led och där samverkan med elev, vårdnadshavare och skola är tydlig, säger förvaltningschef Elin Liljebäck Nilsson.

Arbetet med att tillse tillräckligt antal APL-platser pågår för fullt men det finns fortfarande utmaningar innan skolan fullt ut kan fullfölja sina åtaganden.

- Det är inte oväntat att Skolinspektionen förelägger oss att fortsatt vidta åtgärder för att nå balans mellan antal APL-platser och antal elever på el- och energiprogrammet och Bygg och anläggningsprogrammet. Det är dock en stor utmaning att hitta platser till eleverna, fortsätter Elin.

Sedan augusti 2024 har en extern resurs varit anställd för att bland annat arbeta med APL- samordning.

- Det förbättringsarbete som hittills är genomfört har gett vissa resultat. Vi har tillgång till fler platser idag än när tillsynen genomfördes men de är ännu inte tillräckligt många, avslutar Elin.