Adress till stadshuset
Södra kyrkogatan 2
532 88, Skara
Måndag - torsdag
08:00-16:30
Fredag
08:00-16:00
Telefon 0511-320 00
Fax 0511-320 02
E-post skara.kommun@skara.se
Du har rätt att få tolk om du behöver. Kontakta oss så att vi kan beställa tolk.
Känner du dig otrygg i ditt hem kan du få ett trygghetslarm installerat. Med hjälp av trygghetslarmet kan du komma i kontakt med hemvårdspersonal dygnet runt. Innan du får ett larm gör vi en bedömning av dina behov.
Om du är över 67 år sker en enklare utredning som kan mynna ut i ett beslut, så kallad handläggning. Det innebär att alla som ansöker om larm får trygghetslarm utifrån sin egen bedömning.
Vid livshotande tillstånd eller om något händer av annan allvarlig karaktär ska du, om du kan, alltid ringa 112 för att få rätt vård så snabbt som möjligt.
Använder du ditt trygghetslarm kommer du till vår larmcentral som kan hjälpa dig att ringa 112. Vid behov kan de samtidigt skicka ut personal från hemvården.
Ett trygghetslarm bestå av två delar:
Trygghetslarmet skickar ditt larm till vår larmcentral som svarar. Du kommer höra rösten i trygghetslarmets högtalare. Du kan prata rätt ut i luften var du än befinner dig i din bostad. Trygghetslarmet mikrofon fångar upp din röst och den som svarat på larmet hör vad du säger.
Behöver du hjälp av hemvårdspersonal kontaktar larmcentralen din hemvårdsgrupp eller nattpatrull.
Du ska använda ditt trygghetslarm då något akut händer som till exempel:
Det är omvårdnadspersonal (vårdbiträde eller undersköterska) inom hemvården som kommer.
Du måste lämna minst en nyckel till oss.
Du kommer få ett digitalt dörrlås uppmonterat. Det syns inte från utsidan och det blir inte någon skadegörelse på dörren. Kommunen står för alla kostnader för lås och montering.
Personalen kommer i första hand att använda sina mobiltelefoner för att låsa upp dörren men kan behöva använda nyckel.
Själv använder du din egen nyckel.
Om ditt lås byts ut ansvarar du för att kontakta oss så att vi får rätt nyckel in till dig.
Du ansöker om trygghetslarm på blanketten, Ansökan om trygghetslarm. Du kan skriva ut blanketten och skicka in den till Skara kommun eller ringa till växeln 0511-320 00 och be att få prata med biståndshandläggare.
Larmadmininstratören kontaktar dig för att bestämma en tid för installation och information. I samband med installationen lämnar du din din nyckel till larmadministratören.
Det enda du behöver för att vi ska kunna koppla in ett trygghetslarm hos dig är ett vanligt eluttag. Det finns batterier som ser till att larmet fungerar om du råkar dra ut sladden eller om strömmen går.
Trygghetslarmen går över det mobila telenätet och kommunen betalar för mobilabonnemanget. Din hemtelefon eller mobiltelefon kommer inte påverkas av larmet.
Du betalar en månadsavgift enligt beslutad taxa.
När du vill avsluta ditt trygghetslarm kontaktar du biståndshandläggare via växel 0511-320 00.
Trygghetslarmet och larmknappen ska torkas av innan du lämnar tillbaka dem. När du lämnar tillbaka larmet får du tillbaka din nyckel och det digitala dörrlåset monteras ner.
Denna sida uppdaterades
Kontakt
Biståndshandläggare
Nikolina Spanic
Telefon 0511-326 28
Biståndshandläggare/1:e socialsekreterare
Ulrica Eriksson
Telefon 0511-328 20
Biståndshandläggare
Maria Jonsson Mustonen
Telefon 0511-326 71
Biståndshandläggare
Emma Olsson
Telefon 0511-326 36
Biståndshandläggare
Mona Karlsson
Telefon 0511-326 27
Biståndshandläggare
Frida Nordström
Telefon 0511-326 87
Information
Skara kommun
Södra Kyrkogatan 2, 532 88 Skara
Telefon: 0511-320 00
Fax: 0511-320 02
Org.nr: 212000-1702
E-post: skara.kommun@skara.se
Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Du kan välja att godkänna alla kakor, eller gå in på "inställningar" och välja vilken typ av kakor du vill godkänna.