Artikeln publicerades 24 april 2025

Skaras livsmedelskontroll rankas 1:a i Västra Götaland för tredje året i rad

Victoria Sandberg, miljö- och hälsoskyddsinspektör, Christina Marmolin, miljöchef och Peter Johansson, miljö- och hälsoskyddsinspektör

Nu har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) presenterat sin mätning av kommunens företagsklimat, som visar att Skara för tredje året i rad hamnar på plats 1 i Västra Götaland. Bemötande och effektivitet utmärker sig som kommunens styrkor.

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) genomför varje år en undersökning där företagens upplevelse av kommunal service mäts. Undersökningen bygger på enkätsvar från företag som under året haft avslutade myndighetsärenden med kommunen – en så kallad NKI-mätning (Nöjd-Kund-Index).

I årets mätning placerade sig Skara kommun på plats 15 i landet inom områdena mark, miljö, bygg och livsmedel. Särskilt starkt är resultatet inom livsmedelskontroll, där Skara är fyra i hela Sverige. Det innebär att Skara behåller positionen som bästa kommun i Västra Götaland för tredje året i rad. Det visar på ett högt förtroende för hur kommunen bedriver tillsyn och service gentemot livsmedelsverksamheter och anläggningar.

- Det är med stor stolthet vi konstaterar att Skara är på plats 15 i landet och har klättrat fyra placeringar, vilket tyder på att samarbetet är gott mellan näringslivet och kommunen. Som kommun vet vi hur viktigt det är med gott bemötande och där gör vi tillsammans en bra insats, säger Gunilla Druve Jansson, (C), kommunstyrelsens ordförande i Skara.

Oppositionsråd Ylva Pettersson tillägger:

- Det är i mötet mellan kommun och näringsliv som den gyllene zonen kan skapas. Det är otroligt bra för Skara när man hittar varandra i de mötena på ett sätt som stärker och utvecklar alla tillsammans. Jag vill tacka och gratulera alla till ett arbete som både kräver och ger väldigt mycket.

Fokus på bemötande och service

Skaras framgångar i årets NKI-mätning är ett kvitto på ett långsiktigt och målmedvetet kvalitetsarbete. Bland samtliga undersökta områden får bemötandet från kommunens medarbetare högst betyg – men även service, effektivitet och information får mycket goda omdömen.

– Vi är stolta över att våra insatser märks och uppskattas. Särskilt glädjande är att bemötandet får så höga betyg, men vi ser också att vårt arbete med att förenkla och förbättra servicen ger resultat, säger Christina Marmolin, miljöchef.

Under hösten lanserade Skara kommun en ny, mer användarvänlig webbplats. Nyligen kompletterades den med ett omfattande avsnitt med frågor och svar om livsmedelsverksamhet, för att ytterligare förbättra tillgängligheten och servicen till invånare och företagare.

Frågor och svar om livsmedelsverksamhet