Bostadsanpassning

Har du en bestående funktionsnedsättning som gör att du behöver anpassa din permanenta bostad? Då kan du ansöka om bidrag från kommunen.

När kan du få bidrag?

Du kan få bidrag om anpassningen i den permanenta bostaden är nödvändig för din funktionsnedsättning. Bidraget är till för att du ska kunna leva ett självständigt liv hemma. Bidraget ges inte vid tillfällig funktionsnedsättning eller under rehabilitering efter en sjukdom eller skada.

Kan du söka bostadsanpassningsbidrag?

Du kan söka bostadsanpassningsbidrag om du:

  • Har en bestående funktionsnedsättning
  • Är vårdnadshavare till ett barn med funktionsnedsättning
  • Regelbundet vårdar någon med funktionsnedsättning i ditt hem

Vad kan du få bidrag för?

Du kan få bidrag för att anpassa fasta funktioner i och i anslutning till din bostad som till exempel:

  • Ta bort trösklar
  • Installera spisvakt
  • Göra i ordning duschplats
  • Montera ramp vid entrén
  • Montera automatiska dörröppnare eller specialhissar
  • Förstärka belysningen i kök och badrum

Du äger din anpassade utrustning, du är alltså själv avtalspart till entreprenören som säljer utrustningen eller utfört beviljad anpassning. Du kan söka bidrag för att reparera teknisk utrustning för anpassningar som du tidigare beviljats bidrag för att installera.

Du får inte bidrag för:

Du får inte bidrag för normalt underhåll eller om du själv orsakat skadan. Till exempel:

  • Skadegörelse
  • Fel vid användning
  • Åtgärder som kan anpassas genom hjälpmedel
  • Normalt bostadsunderhåll

Kontrollera vilka garantier och möjligheter till reklamation som gäller för din utrustning. Kontakta den entreprenör som installerat utrustningen om något går sönder.

Om du byter bostad har du ansvar att välja en bostad utifrån dina funktionsnedsättningar.

Medgivande från fastighetsägaren och nyttjanderättshavare

När du ansöker om bostadsanpassning behöver vi veta att din hyresvärd eller andra ägare av bostaden godkänner ändringarna. Medgivandet krävs inte om du är ensam ägare till sitt småhus eller villa.

Du behöver:

  • Skriftligt godkännande från din hyresvärd om du hyr din bostad
  • Skriftligt godkännande från bostadsrättsföreningen om du bor i bostadsrätt
  • Skriftligt godkännande från alla ägare om du delar ägandet av ditt hus med någon annan

Den som äger bostaden måste garantera att ingen ersättning krävs för att återställa anpassningarna av dig eller den/de som har nyttjanderätten till bostaden.

Ansök om bidrag hos kommunen

  1. Fyll i ansökningsblanketten och bifoga:
    • Intyg från arbetsterapeut eller läkare
    • Eventuellt offert/kostnadsberäkning och ritningar
    • Fullmakt
  2. Kommunens handläggare utreder din ansökan
  3. Du får skriftligt beslut om du beviljas bidrag eller inte

Den som har funktionsnedsättningen måste alltid stå som sökande för bidraget.

Ta kontakt med kontaktcenter för att få ansökan- och fullmaktsblankett. Kontaktuppgifter till kontaktcenter hittar du längst ner på sidan.

Hjälp att beställa anpassningen

Handläggaren kan hjälpa dig beställa den beviljade anpassningen, fullmakt krävs.

Om behovet upphör

Om behovet av anpassningen upphör finns möjlighet att ansöka om återställningsbidrag.

Kontakta kontaktcenter 0511-320 00 om du har frågor eller vill göra en ansökan.

Har du frågor? Kontakta oss gärna!

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 25 nov kl 08.00