Digital post

Med en digital brevlåda kan du få din post från Skara kommun på ett snabbt och säkert sätt, var du än befinner dig.

Skara kommun genomför en satsning med siktet inställt på att erbjuda alla invånare och företagare i kommunen digitala alternativ till den fysiska posten. Det innebär att du som har en digital brevlåda kan få viss post samt fakturor från kommunen digitalt i stället för som vanliga pappersbrev. På så sätt kan vi som kommun kommunicera till medborgare och företagare på ett modernt, enhetligt och säkert sätt. Detta är ett arbete som kommer att genomföras stegvis i våra verksamheter under 2025-2026.

Sedan tidigare skickar Skara kommun sina fakturor digitalt till dig som är ansluten till en digital brevlåda. Du som ännu inte får fakturor digitalt, kan enkelt ansluta dig när som helst, kostnadsfritt! Det som händer nu är att övrig post också kommer att kunna börja levereras digitalt.

Fördelar med digital post

Tillgänglighet - med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Säkerhet - digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt posten eftersom mottagaren loggar in med e-legitimation.

Hållbarhet - när vi skickar och tar emot digital post bidrar vi till ett mer hållbart samhälle genom att behovet av papper och miljöbelastande transporter minskar.

Frågor och svar

Hur skaffar jag digital brevlåda?

För att kunna ta emot digital post behöver du ha en digital brevlåda och e-legitimation. Att skaffa en digital brevlåda är så klart frivilligt och kostnadsfritt. Om du inte har en digital brevlåda kommer du även i fortsättningen att få din post på papper med vanlig postgång. Du kan när som helst ansluta dig till en digital brevlåda.

Det finns flera olika digitala brevlådor att välja bland och du kan välja den som passar dig bäst. På hemsidan för Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) kan du läsa mer om dem och vilka skillnader det finns.

Digital post för dig som privatperson (digg.se) Länk till annan webbplats.

Kan jag få hjälp att ladda ner en digital brevlåda?

Ja – på Skara bibliotek kan du på onsdagar och torsdagar klockan 14.00-17.00 få hjälp av kommunens ”digitala Fixare”. Här kan du få hjälp med enklare frågor om digital teknik såsom BankID, appar och kommunens digitala tjänster.

Digital fixare

Jag har ingen digital brevlåda, kommer jag få min faktura via vanlig postgång?

Att skaffa digital brevlåda är frivilligt. När du har en digital brevlåda, kan du välja vilka avsändare du vill ta emot digital post från.

Har du ingen digital brevlåda skickas fakturan ut via vanlig postgång.

Jag kommer inte åt min digitala brevlåda, min telefon är trasig eller mitt BankID har gått ut – Vad gör jag nu?

Det är ditt ansvar att öppna och ta del av den post som skickas till dig, oavsett om den är digital eller på papper. Du är också ansvarig för att ha den utrustning, uppkoppling och e-legitimation som krävs för att kunna logga in och läsa din digitala post.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Öppet Stänger kl. 15.00