Tolk, Samtalsförmedlande tjänster
Du som inte kan tala eller förstå svenska eller har behov av teckentolk eller samtalsstöd har rätt till tolk i kontakten med myndigheter.
Tolkhjälp för dig som privatperson
Det är viktigt att du förstår och blir förstådd i kontakten med myndigheter. Som privatperson har du rätt till tolk i sådana kontakter. Tolkar och personal inom tolkförmedlingen har tystnadsplikt och är opartiska.
Språktolk
För språktolkning samarbetar Skara kommun med Tolkförmedling Väst (tolkformedlingvast.se) Länk till annan webbplats..
Om du inte talar svenska har du rätt att få hjälp av en tolk i kontakt med myndigheter.
Det är kommunen som bokar tolkservice vid behov, men du måste tala om att det behövs så det kan bokas i god tid. Språktolkning är oftast kostnadsfritt för tolkanvändaren.
På Tolkförmedling Väst (tolkformedlingvast.se) Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om de tolkar vi anlitar och vad som ingår i tolkens roll.
Teckentolk
Vid behov av teckentolkning, till personer som är döva, dövblinda eller hörselskadade, kan tolk beställas via Västragötalands regionen, Tolkverksamheten (vgregion.se) Länk till annan webbplats.. Teckentolk kan beställas av antingen kommunen eller av dig själv, tjänsten är kostnadsfri för tolkanvändaren. Beställning görs i god tid på telefon 010 - 441 23 00.
Bildtelefoni
Ett alternativ till att ha med en teckentolk på mötet är att använda bildtelefoni, så kallad distanstolkning. Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade.
Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill. Tjänsten är öppen dygnet runt -året runt! Du kontaktar själv Bildtelefoni.net vid det aktuella tillfället genom någon av följande kontaktvägar:
Telefon: 020-28 00 20
Mer information om Bildtelefoni.net hittas på hemsidan
www.bildtelefoni.net (bildtelefoni.net) Länk till annan webbplats.
Texttelefoni
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. Tjänsten möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Du kontaktar själv texttelefoni vid det aktuella tillfället via någon av följande kontaktvägar:
Telefon: 020-600 650
Mer information om Texttelefoni hittar du på hemsidan.
www.texttelefoni.se (texttelefoni.se) Länk till annan webbplats.
Teletal
Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger stöd vid behov, till exempel att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Teletal tolkar endast på svenska och tjänsten är kostnadsfri.
Telefon: 020-22 11 44
Mer information om Teletal hittar du på hemsidan.
www.teletal.se (teletal.se) Länk till annan webbplats.
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.