- Startsida
- Uppleva och göra
- Bibliotek
- Digital fixare
Digital fixare (upphör)
Från och med 1 januari 2026 upphör tjänsten Digital fixare i Skara kommun.
Vi tackar alla som använt tjänsten för det stora intresset. Du som invånare är fortsatt välkommen till Skara bibliotek för hjälp med digitala frågor inom ramen för bibliotekets uppdrag.
Det här kan biblioteket hjälpa dig med:
- Vägledning i digitala samhällstjänster (t.ex. 1177 eller e-tjänster).
- Komma igång med bibliotekets appar för e-böcker, tidningar och film.
- Grundläggande hjälp med källkritik och informationssökning.
- Tillgång till lånedatorer, utskrifter och skanning.
Tänk på: Bibliotekets personal kan, till skillnad från Digitalfixaren, inte erbjuda längre personlig handledning kring privata appar (som Facebook) eller teknisk support av din utrustning. Vi hanterar av säkerhetsskäl aldrig dina lösenord eller bankärenden.
Välkommen in till oss för att utforska våra digitala tjänster!
Tyck till- lämna din synpunkt Länk till annan webbplats.
När tjänsten Digitalfixare nu upphör i Skara kommun, undrar du kanske vart du ska vända dig för att få hjälp med tekniken. Här reder vi ut skillnaden mellan vad den digitala fixaren gjorde och vilken hjälp du kan få hos oss på biblioteket.
Vad kunde Digitalfixaren göra?
Digitalfixaren var en ambulerande tjänst som ofta kunde ge mer tidskrävande och personlig hjälp med dina egna enheter, som att:
- Ge råd kring sociala medier (Facebook, WhatsApp).
- Gå igenom inställningar i din mobil, surfplatta eller dator.
- Hjälpa till att installera appar och hantera e-post.
- Erbjuda bokade hembesök eller drop-in-tider för längre handledning.
Vad kan biblioteket hjälpa dig med?
Bibliotekets uppdrag är att främja digital delaktighet. Vi fokuserar i första hand på vägledning till information och samhällets e-tjänster.
Du kan få hjälp med:
- Digitala samhällstjänster: Vi visar hur du hittar till 1177, Skatteverket eller hur du söker blanketter på kommunens hemsida.
- Bibliotekets egna tjänster: Vi hjälper dig gärna igång med appen Biblio (e-böcker), Cineasterna (film) eller hur du söker i vår katalog.
- Källkritik och sökning: Vi hjälper dig att värdera information och hitta rätt i det digitala informationsflödet.
- Lån av teknik: Du kan använda våra publika datorer, skanna dokument och skriva ut (mot en avgift).
Viktiga skillnader att tänka på:
- Inga personliga ärenden: Personalen på biblioteket kan av säkerhetsskäl aldrig hantera dina lösenord, bankärenden eller sitta med vid inloggning i privata konton.
- Kortare handledning: På biblioteket får du ofta hjälp "över disk" eller under specifika tider för digitalt stöd. Vi kan sällan erbjuda den typen av längre, personliga genomgångar av din telefon som fixaren kunde.
- Support & Reparation: Precis som digitalfixaren kan biblioteket inte laga trasig hårdvara, rensa virus eller utföra felsökning på din privata utrustning.
Tips till dig som behöver hjälp framöver:
Om du känner dig osäker på din teknik nu när digitalfixaren försvinner, rekommenderar vi:
- Seniorsurfarna / Internetkunskap.se: Webbplatser med enkla videoguider för dig som vill lära dig i egen takt.
- Fråga bibliotekarien: Vi guidar dig gärna rätt i de digitala tjänsterna så gott vi kan under ditt besök.
- Support hos återförsäljare: För rena teknikproblem med din telefon eller dator hänvisar vi till fackhandeln.
Skicka ett meddelande till digitala fixaren
Kontakta biblioteket
Vi på biblioteket svarar på frågor som rör sig om bibliotekets verksamhet såsom lånekort, lån av böcker och andra medier med mera. Ring eller skicka e-post. Under kontaktcenters öppettider besvarar kontaktcenter dina samtal och för över till oss om de inte kan hjälpa dig.
Epost: skarabibliotek@skara.se
Telefon: 0511-320 60
Adress: Prubbatorget 1, 532 88 Skara
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.