Ansök om stöd för barn och unga

Du kan ansöka om stödinsatser hos socialtjänsten för dig och din familj, stödet avser barn i åldrarna 0-18 år.

Ansök om stöd och hjälp

Du gör en ansökan om stöd och hjälp till socialtjänsten via vår e-tjänst.

För att rådfråga en socialsekreterare inför att göra en ansökan kan du ringa vår mottagningsfunktion genom kommunens kontaktcenter 0511-320 00.

Ansökan kan till exempel gälla öppenvårdsinsatser som familjebehandling, kontaktperson och kontaktfamilj men också placering i familjehem eller hem för vård eller boende (HVB).

Vad finns det för stöd och hjälp?

Ni kan läsa mer om vilket stöd och vilken hjälp som finns för er som familj.

Stöd till familj

Vad händer när jag skickat in min ansökan?

När du ansöker om insatser hos oss inleder vi en utredning. Denna utredning bedrivs i samarbete med er som familj. Du kan förvänta dig en kontakt med oss cirka 14 dagar efter att vi tagit emot ansökan.

Hur går en utredning till?

En utredning innebär att vi tar del av information om er familjs situation. Detta gör vi genom att prata med er och med andra vuxna som känner er, så som ert privata nätverk samt personal inom skola och sjukvård. Syftet med utredningen är att vi ska kunna klargöra hur just era behov av stöd ser ut, med fokus på att barnen ska få sina behov tillgodosedda.

Utredningen får ta högst fyra månader men ska bedrivas skyndsamt. Vi dokumenterar det vi får reda på under utredningstiden och ni har rätt att läsa allt vi skriver. Vi får inte lämna ut anteckningarna till andra utan ert tillstånd.

När utredningen är klar fattar vi beslut om eventuella insatser. Antingen beviljas de insatser du ansökt om eller så avslås din ansökan. Ett avslagsbeslut har du rätt att överklaga.

När en utredning inleds inom socialtjänsten registreras en akt på det barn som ansökan gäller. Det innebär att barnet registreras i socialregister. Uppgifterna om barnet sparas i fem år innan det gallras. Om du är osäker på om det är en ansökan du ska göra kontakta gärna oss för att diskutera din situation.

Överklagan

Här kan du läsa mer om hur du gör om du inte är nöjd med ditt beslut:

Överklaga beslut

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 31 mar kl 08.00