Information och märkning av livsmedel

Som konsument ska du kunna undvika livsmedel som du inte tål. Du ska också kunna undvika gamla livsmedel och veta vem du kan kontakta om du har frågor.

Regler om märkning

Förpackade livsmedel ska vara märkta med viss information för att kunden ska kunna välja en produkt som uppfyller hens krav.

Några exempel på vad som ska finnas med på ett förpackat livsmedel:

  • Beteckning - ska ge en klar uppfattning om vad det är för produkt.
  • Ingrediensförteckning - alla ingredienser ska stå med och anges i fallande storleksordning.
  • Allergener - ska tydligt framhävas i ingrediensförteckningen, exempelvis markerade med fet- eller kursiv stil.
  • Nettokvantitet - vikt eller volym på livsmedlet i förpackningen.
  • Hållbarhet - ska anges som sista förbrukningsdag eller bäst före-dag.
    - Sista förbrukningsdag anges på extra känsliga livsmedel och de får inte säljas efter den dagen.
    -Livsmedel med bäst före-dag får säljas efter det angivna datumet men det är företagaren som ansvarar för att livsmedlen som säljs fortfarande är säkra för konsumenten.
  • Kontaktuppgift - telefonnummer eller adress till tillverkare, förpackare eller säljare.

På vissa livsmedel, exempelvis nötkött, fisk och skaldjur, ska du kunna se vart produkten kommer ifrån. Märkningskravet gäller inte oförpackade livsmedel som säljs över disk, men du ska alltid kunna fråga butikspersonalen om innehåll och hållbarhet.

Saknar du information om märkning?

Om du har frågor eller saknar information på livsmedel du handlat i en butik kontaktar du i första hand butiken, eller den som tillverkat livsmedlet.

Om du ätit mat på restaurang eller kafé

På restaurang ska menyn överensstämma med det som serveras. Märkning får inte vilseleda dig och menyerna ska stämma med det du blir serverad.

Information vid distansförsäljning

Färdigförpackade livsmedel

All information om livsmedlet som gäller för en förpackad produkt, utom datum för hållbarhet, ska finnas tillgänglig för kunden före köpet. Detta gäller till exempel när en kund beställer livsmedel via en webbplats.

Oförpackade livsmedel

Även vid beställning av oförpackade livsmedel, exempelvis pizza, via en webbplats eller andra digitala kanaler ska kunden kunna få information om vilka allergener maten innehåller. Precis som i en restaurang kan allergenerna anges skriftigt i menyn eller muntligt om kunden frågar. Används det muntliga alternativet behöver det finnas en tydlig uppmaning på webbplatsen om att fråga om allergener innan beställning.

Om märkningen eller menyn är felaktig

Kontakta miljöenheten via kontaktcenter på telefon 0511-320 00 eller skicka e-post till skara.kommun@skara.se om du misstänker att märkningen på en produkt är felaktig, eller om du blivit serverad en produkt eller maträtt som inte överensstämmer med menyn.

Läs mer om märkning

Märkning och information om mat (livsmedelsverket.se) Länk till annan webbplats.

Inte färdigpackade livsmedel (livsmedelsverket.se) Länk till annan webbplats.

Livsmedel på Konsumentverkets hemsida (hallakonsument.se) Länk till annan webbplats.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 23 dec kl 08.00