- Startsida
- Bygga, bo och miljö
- Livsmedel för konsument
- Matförgiftning och klagomål
Matförgiftning och klagomål
Som konsument ska du kunna lita på att de livsmedel du införskaffar är säkra och redliga. Om du misstänker att du har blivit matförgiftad av livsmedel från någon av kommunens livsmedelsanläggningar ska du omedelbart anmäla detta till miljöenheten.
Att tänka på om du vill kontakta oss anonymt
- De handlingar som inkommer till oss är offentliga och kan begäras ut av allmänheten.
- Det viktigt att du inte lämnar några kontaktuppgifter till oss om du vill vara anonym.
- Om du väljer att vara anonym kan vi inte nå dig för eventuella kompletteringar eller återkoppla resultatet av anmälan.
- Du måste själv höra av dig om du vill veta vad som händer i ärendet.
- Klagomål som inkommer till oss via mejl gör att anmälan inte är anonym.
- Om du vill vara anonym i ditt klagomål gör du det lättast i vår e-tjänst.
Matförgiftning
Matförgiftning är en trolig orsak om fler än två personer som ätit av samma mat insjuknar. Det är inte alltid lätt att hitta orsaken men ju tidigare miljöenheten får kännedom om misstanken om matförgiftning desto bättre.
Matförgiftningar beror på att man ätit mat som innehåller bakterier, parasiter, virus eller gifter. Vanliga symtom är diarréer, kräkningar, illamående, magsmärtor eller feber.
Om du misstänker att du har blivit matförgiftad kontakta närmaste vårdcentral för att få hjälp samt lämna prover för eventuell utredning. Det är viktigt att du anmäler en misstänkt matförgiftning till miljöenheten.
Anmälan görs via vår e-tjänst
Klagomål
Det är bra att vara frågvis både i butik och på restaurang. Om du inte är nöjd med det du har fått eller betalat för så bör du klaga till företagaren.
Om du har klagomål på färdigförpackade livsmedel är det bäst att ringa direkt till producenten. Telefonnummer till konsumentkontakt ska stå på förpackningen.
Om du är missnöjd på restaurang, klaga direkt till personalen. Ät aldrig något som inte smakar bra eller som du är tveksam till. Ibland går det att se redan i dörren på ett matställe att det inte är en bra idé att äta där.
Om du inte får gehör för dina synpunkter kan du kontakta miljöenheten. Vi gör då en utredning och behöver uppgifter om:
- vilken livsmedelsanläggning som avses.
- orsaken till ditt klagomål.
- livsmedelsföretagarens bemötande av dina synpunkter.
Misstänkt allergireaktion
En restaurang eller ett café har ingen skyldighet att tillhandahålla mat som är fri från allergener. Verksamheten ska dock kunna svara på frågor om innehållet i det som serveras. Om du fått en reaktion på grund av att en matvara eller portion innehållit en allergen, vilket inte framgått från ingrediensförteckningen eller informationen, kan du anmäla det till miljöenheten.
Anmälan görs via vår e-tjänst
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.