Klagomålshantering

Om du har klagomål på något gällande utbildningen i Skara kommun så hanteras detta på barn- och utbildningskontoret.

Om du som barn, elev, vårdnadshavare eller annan anser att verksamheten inte följer skollag och förordning, vill vi gärna veta det.

Vänd dig i första hand till förskolan, skolan eller utbilding

Om du eller ditt barn är missnöjd med något i förskolan, skolan eller utbildning ska du i första hand vända dig till berörd medarbetare (förskollärare, lärare, mentor eller annan berörd personal) i aktuell verksamhet. Det gör du enklast via kommunens e-tjänst för synpunktshantering.

I andra hand vänder du dig till rektor

Om du är fortsatt missnöjd med berörd medarbetares hantering av klagomålet eller om klagomålet rör frågor inom rektorns ansvarsområde vänd dig direkt till rektor eller anmäl klagomålet via kommunens e-tjänst för synpunktshantering.

I tredje hand vänder du dig till huvudmannen

Om du inte är nöjd med rektors utredning och åtgärder, eller om klagomålet rör en fråga på huvudmannanivå, framför klagomålet till avdelningschef med ansvar för aktuellt verksamhetsområde eller till förvaltningschef/skolchef. Alternativt anmäl klagomålet via kommunens e-tjänst för synpunktshantering. Du kan också lämna din synpunkt genom att ringa eller skicka e-post till kommunens kontaktcenter.

Kontakt

Förvaltningschef

Elin Liljebäck Nilsson
E-post: elin.liljebacknilsson@skara.se
Telefon: 0511-32517

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Öppet Stänger kl. 16.30