Utbildning för dig som är anhörig till någon med psykisk ohälsa

Utbildningsserien vänder sig till dig som är anhörig till någon med psykisk ohälsa eller att du vill veta mer om vilket stöd som finns i Skara kommun. Du kanske är förälder, sambo, släkting eller vän.

Som anhörig drar du ofta ett stort och tungt lass, utan att tänka på dig själv. De fyra filmerna är tänkta som självstudier. Du är inte ensam - sök kontakt med oss så att du också orkar med.

Del 1: Känner du någon med psykisk ohälsa?

Vad är egentligen psykisk ohälsa? Kommunen har anhörigsamordnare som kan stötta dig som anhörig till någon med psykisk ohälsa.

Del 2: Varför är det viktigt att prata om våld i nära relationer?

Var kan jag ringa om jag är orolig för någon i min närhet? Gällande psykisk ohälsa, missbruk o beroende? Vem kan söka försörjningsstöd och har kommunen lägenheter?

Del 3: Samordnad individuell planering (SIP) & verktyg för att samordna olika insatser

Vad arbetar personligt ombud med i kommunen?

Del 4: Var kan jag som anhörig få stöd och hjälp för att inte själv bli sjuk?

Primärvårds Rehab, Bräcke diakoni vårdcentralen och anhörigstödet Skara kommun.

Socialtjänsten

Finns tillgängliga kl. 9.00–16.00
Kontaktcenter: 0511-320 00
E-post: omsorgen@skara.se
Adress: Viktoriagatan 2 A i Skara

Socialjouren

Finns tillgängliga kvällstid, veckoslut och helger
Tel: 0500-49 74 21 eller 0500-49 74 22

Vi finns även på sociala medier!