- Startsida
- Omsorg och stöd
- Funktionsnedsättning
- Stöd och insatser, LSS
- Personlig assistans
Personlig assistans
Du som har en bestående och omfattande funktionsnedsättning, är under 65 år och behöver hjälp med dina grundläggande behov för att klara vardagen kan ha rätt till personlig assistans.
Hjälp med grundläggande behov innebär hjälp med personlig hygien, att klä på och av sig, att äta, att kommunicera med andra eller annan hjälp som förutsätter särskilda kunskaper.
Personlig assistans ansöker du om hos en LSS-handläggare, via kontaktcenter.
Om de grundläggande behoven överstiger 20 timmar per vecka är det Försäkringskassan som bedömer behovet av personlig assistans.
Försäkringskassan Länk till annan webbplats.
När du har blivit beviljad personlig assistans kan du själv välja vem du vill ha som utförare av assistansen, exempelvis kommunen eller privat utförare.
Att välja kommunen som assistansutförare innebär att kommunen svarar för bland annat:
- rekrytering av assistenter
- anställning av assistenter
- lönesättning
- arbetsledning
- schemaläggning
- arbetsplatsmöten
- fortbildning
- åtgärder för att tillgodose kraven på arbetsmiljön
Hur ansöker jag?
Ansök om personlig assistans hos en biståndshandläggare via kommunens kontaktcenter 0511-320 00. Biståndshandläggaren bedömer sedan om du kan få stödet utifrån ditt behov och de lagar som gäller, som till exempel lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.