- Startsida
- Omsorg och stöd
- Stöd till vuxna
- Våld
- Ansök om stöd, våldsutsatt eller våldsutövare
Ansök om stöd, våldsutsatt eller våldsutövare
Vi erbjuder stöd för dig som är utsatt för våld eller är i behov av stöd för att sluta använda våld. Det kan handla om olika typer av våld så som psykiskt, fysiskt eller sexuellt våld.
Du som är över 18 år och boende i Skara kommun kan söka stöd hos socialtjänstens, Vuxen Myndighet.
Ansök om stöd och hjälp
Du gör en ansökan om stöd och hjälp till socialtjänsten via vår e-tjänst.
På onsdagar finns socialsekreterare tillgängliga för personliga besök på omsorgskontoret, Viktoriagatan 2A, klockan 13.00-15.00.
Vill du veta mer eller ansöka muntligt når du oss måndag, onsdag, torsdag och fredag klockan 09.30-10.30, samt onsdag klockan 13.00-15.00 via Kontaktcenter på telefon
0511-320 00.
För dig som är utsatt för våld
För dig som är utsatt för våld kan stödet ge dig möjlighet att få prata om din situation och bearbeta det våld som du varit med om. Syftet med insatsen kan vara att öka din förståelse för våldets mekanismer, konsekvenser och normalisering. Stödja dig att sätta gränser gentemot den som utövar våld. Vi kan även erbjuda stöd i kontakt med andra myndighet, polis och sjukvård.
För dig som lever skyddat kan insatsen syfta till att stödja dig att upprätthålla ett skyddstänk kring att leva skyddad och eventuella åtgärder som behöver vidtas utifrån det
För dig som utövar våld
För dig som utövar våld erbjuder vi stöd för att du ska hantera din situation och dina känslor utifrån det våld som du utövat. Det kan handla om att stödja dig och hitta andra sätt att lösa konflikter på utan att bli hotfull eller våldsam. Samt stöd i att förändra tankar, känslor och handlingar som leder till våld.
Vilket stöd finns?
Socialtjänsten erbjuder insatser akut och på kort och lång sikt, med utgångspunkten i behovet av skydd, stöd och hjälp. Insatser erbjuds både till personer som är utsatta för våld samt till personer som utövar våld.
Vad händer när jag skickat in min ansökan?
När vi mottagit din ansökan registreras den i verksamhetssystemet och en socialsekreterare kommer att kontakta dig inom två veckor från att du gjort din ansökan. Ni kommer då att boka in ett första möte för utredningssamtal. När en utredning inleds inom socialtjänsten registreras en akt. Det innebär att du registreras i socialregister och att uppgifterna sparas i fem år innan det gallras. Syftet med utredningen är att vi ska kunna klargöra hur just dina behov av stöd ser ut, med fokus på att du ska få en så bra fungerande vardag som möjligt.
Enligt lag är kommunen skyldig att ge dig en skyndsam handläggning av ditt ärende. Handläggningstiden för ärenden inom socialtjänstlagen (SoL) ska pågå som längst under fyra månader.
Efter avslutad utredning kan du, om utredningen visar att det behövs, erbjudas insatser för att tillgodose ditt behov av stöd och hjälp.
Överklagan
Här kan du läsa mer om hur du gör om du inte är nöjd med ditt beslut:
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.