Problem med boendemiljön

En bra boendemiljö är viktigt för din hälsa och hur du mår. Det som kan påverka boendemiljön är dålig ventilation, buller och nya bygg- och inredningsmaterial. Men även lukt, mögel och oväsen från grannen.

Problem med boendemiljön

Du ska i första hand kontakta den som äger fastigheten eller din bostadsrättsförening när det gäller inomhusmiljöfrågor eller frågor som kan påverka din hälsa.

Om din granne stör dig

Om du störs av grannar är det alltid bra att prata med grannen först innan du kontaktar fastighetsägaren. Det gäller också om du har klagomål på störande buller från till exempel fläktar, restauranger, uteställen, skällande hundar, nedskräpning, skadedjur eller eldning.

Hur anmäler jag ett klagomål?

Om du har vänt dig till den som stör och din fastighetsägare men störningen fortsätter, kan du göra en klagomålsanmälan till miljöenheten. I samband med detta blir ditt klagomål en allmän handling. Läs mer under bostadsklagomål.

Bostadsklagomål

Vad är en olägenhet?

En störning som kan påverka människors hälsa och som inte är tillfällig eller ringa räknas som en olägenhet. Miljöenheten gör en bedömning och kan också kräva åtgärder om det visar sig behövas.

Åtgärder av kommunen

Kommunen hanterar endast frågor som är en olägenhet för människors hälsa eller miljön.

För att kommunen ska kunna kräva åtgärder mot en olägenhet måste det finnas en ansvarig verksamhetsutövare eller fastighetsägare.

En bedömning av vad som är en olägenhet måste göras i varje enskilt fall. Kommunen utreder inte störningar som sker vid enstaka tillfällen eftersom störningen måste vara återkommande.

Exempel på rättsfall

Detta är exempel på olika rättsfall som inte har ansetts utgöra en olägenhet för människors hälsa.

  • Lukt från lantbruksdjur i jordbruksbygd
  • Stoj från skolungdomar som passerade på gång- och cykelväg
  • Stora ansamlingar av skränande och nedsmutsande fåglar
  • Traktorkörning nattetid inom jordbruket
  • Snöplog nattetid
  • Hemglassbilen.

Kontakter gällande övriga klagomål

  • Renhållning av gator, torg och parker samt skadedjur i offentlig miljö.
    Kontakta kontaktcenter på telefon 0511-320 00.
  • Återvinningsstationer och hanteringen av förpackningar, kontakta i första hand
    Avfall & Återvinning Skaraborg (AÅS) info@avfallskaraborg.se
  • Störningar från grannar. Är du medlem i Hyresgästföreningen kan du vända dig dit, annars kontaktar du fastighetsägaren.
  • Arbetsmiljöfrågor. Kontakta Arbetsmiljöverket.
  • Synpunkter på boendemiljön, slitage och estetiska frågor. I första hand ska du kontakta din hyresvärd. Om du är medlem i Hyresgästföreningen kan du vända dig dit, alternativt hyresnämnden.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 11 nov kl 08.00