Bostadsklagomål

Alla har rätt till en bra inomhusmiljö. Ibland uppstår problem på grund av inomhusmiljön eller med störningar runtomkring. Som hyresgäst har du ett eget ansvar att sköta lägenheten så att du inte orsakar problem som till exempel fukt- och mögelskador eller att du spelar för hög musik.

Din fastighetsägare har ett stort ansvar för hälsan för alla som bor i huset, till exempel genom att mäta radonhalten, temperaturen och att genomföra ventilationsmätningar.

Om du upplever att det finns brister i din inomhusmiljö som du själv inte kan åtgärda, ska du i första hand kontakta din hyresvärd. Om det är någon granne som stör bör du även kontakta den grannen personligen.

Om du inte får hjälp

Om problemet kvarstår trots kontakt med fastighetsägaren eller den som stör, kan du göra en anmälan i vår självserviceportal. Du är också välkommen att höra av dig till oss på miljöenheten för råd och information.

För att kunna handlägga din anmälan krävs:

  • att du själv först tagit kontakt med den som är ansvarig för störningen och att denne har fått möjlighet att undersöka och åtgärda problemet.
  • att miljöenheten bedömer att störningen är en hälsorisk. Exempel på det kan vara fukt, mögel eller för låg temperatur i bostaden. Slitage eller boendestandard räknas inte som en hälsorisk och miljöenheten handlägger inte frågor om ersättning eller nedsättning av hyran.
  • att störningen är pågående. Miljöenheten handlägger inte klagomål på störningar som har upphört och inte heller störningar som är tillfälliga.

Tänk på att dina uppgifter blir allmän handling.

När du anmäler ett klagomål i din boendemiljö kan du inte vara anonym eftersom miljöenheten måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning. Lämna bara in de uppgifter du känner dig bekväm med att andra tar del av.

Anmälan görs via vår e-tjänst.

Störningsdagbok

För att miljöenheten ska kunna bedöma den störning som du upplever
kan du behöva fylla i en störningsdagbok.

  • Störningsdagboken är ett tillägg till e-tjänsten anmälan om störning eller klagomål.
  • Störningsdagboken ersätter inte själva e-tjänsten.

Kontakta miljöenheten via kontaktcenter på telefon 0511-320 00 eller skicka e-post till miljo@skara.se för utskick av störningsdagbok. Den ifyllda dagboken skickas sedan tillbaka till miljöenheten.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 19 nov kl 08.00