En landsväg, med gula och röda hus till vänster.

Kommunfullmäktige har antagit detaljplan för del av Klostret 4:2 m.fl., Ryttaregårdsvägen i Varnhem, Skara kommun.

Detaljplanens syfte

Detaljplanen syftar till att göra befintlig bostadsbebyggelse runt Ryttaregårdsvägen i Varnhem planenlig samt tillskapa kvartersmark för att möjliggöra en utökning av fastigheter för större trädgård. Planen syftar därtill att bevara och utveckla Ryttaregårdsvägens karaktär och värden för stadsbilden genom varsamhetsbestämmelser. Därutöver syftar planen till att skapa förutsättningar för en hållbar dagvattenhantering i området.

Samråd

Detaljplanen var på samråd mellan den 23 mars och den 20 april 2023. Därefter har planförslaget reviderats utifrån inkomna synpunkter. Se samrådsredogörelsen för kommunens kommentarer till inkomna synpunkter.

Granskning

Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 27 augusti 2024, 97 § att sända planen på granskning. Granskningstiden pågick mellan den 2 september och den 27 september 2024.

Inkomna synpunkter under granskningstiden har sammanställts och besvarats i ett granskningsutlåtande.

Antagande

Kommunfullmäktige beslutade den 24 februari 2025, § 13 att anta planen. Beslutet och en underrättelse tillkännagavs på kommunens anslagstavla den 5 mars 2025.

Anslagstavla - Skara kommun

Beslutet kan överklagas av den som berörs av beslutet och om det går denne emot. Överklagande kan endast göras av den som skriftligen framfört synpunkter under samråd och/eller granskning och som inte fått sina synpunkter tillgodosedda. Om detaljplanen ändrats väsentligt efter granskningen kan även de som påverkas av ändringen och om den går denne emot överklaga, även om de inte tidigare lämnat skriftliga synpunkter.

Överklagandet ska ställas skriftligen till Mark- och miljödomstolen vid Vänersborgs tingsrätt men ska skickas eller lämnas till Skara kommun, Kommunstyrelsen 532 88 SKARA eller skickas via e-post senast den 26 mars 2025. Om överklagandet inkommit i rätt tid överlämnar Skara kommun överklagandet och tillhörande handlingar till Mark- och miljödomstolen.

E-post till kommunstyrelsen

Ett överklagande ska vara skriftligt och innehålla följande information:

  • Namn, adress och kontaktuppgifter till den som överklagar. Om ombud anlitas ska fullmakt från ombudet bifogas överklagandet tillsammans med kontaktuppgifter till ombudet.
  • Vilket beslut som överklagas (ange diarienummer samt beslutets datum och paragraf).
  • Skälen till överklagandet och eventuellt vilka lagrum som stöder det.
  • Varför beslutet ska ändras och vilken ändring som önskas.
  • Handlingar av betydelse för överklagandet ska bifogas överklagandet.
  • Klagandens eller ombudets underteckning och namnförtydligande.

Kontakt för frågor

Ansvarig planarkitekt

Hanna Janzon
Kontakta kontaktcenter

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 31 mar kl 08.00