Planprocessen
Hur man får lov att använda och bygga på mark i ett område styrs ofta av en detaljplan. Här kan du läsa om hur det går till att ta fram en detaljplan och vilka steg som ingår i processen.
Planbesked eller politiskt initiativ
Du som vill att kommunen ska göra en detaljplan för ett visst område kan börja med att ansöka om ett planbesked. Du ska få planbeskedet senast fyra månader efter din ansökan. I beskedet meddelar kommunen om de kommer att inleda ett detaljplanearbete eller inte. Det beslutet går inte överklaga. Kommunen kan också inleda planarbete utan att det finns ett planbesked. Då är det istället den politiska ledningen, kommunstyrelsen eller samhällsbyggnadsnämnden, som beslutar att ett planarbete ska inledas.
Under arbetet med att ta fram en detaljplan ska det finnas en eller flera kartor över området samt en fastighetsförteckning. I fastighetsförteckningen ska det bland annat finnas information om vilka fastigheter som berörs av planen.
I detaljplanen utreder kommunen frågor om till exempel vägar, vatten och avlopp samt hur området bör användas och kan bebyggas.
Samråd
När kommunen har tagit fram ett planförslag får fastighetsägare, hyresgäster som berörs av förslaget, länsstyrelsen, kommunala myndigheter och andra som har intresse av förslaget möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Detta kallas samråd. Samrådet är till för att samla information i ett tidigt skede av processen. Om du har synpunkter på förslaget till en detaljplan ska du lämna dem i skriftlig form. Kommunen kan om det finns skäl ändra planförslaget med hänsyn till synpunkterna eller förklara varför synpunkterna inte beaktas i en samrådsredogörelse.
Granskning
Efter eventuella ändringar ställs planförslaget ut för granskning. Granskningen är ytterligare ett tillfälle för dig som är berörd av förslaget att lämna dina synpunkter. De som yttrat sig under samrådet, och andra berörda, ska få ett meddelande om att planförslaget ska granskas. Kommunen sammanställer sedan de skriftliga synpunkterna från granskningen i ett granskningsutlåtande.
Antagande
När granskningstiden har gått ut antar samhällsbyggnadsnämnden eller kommunstyrelsen detaljplanen. När detaljplanen är antagen ska kommunen meddela berörda och anslå beslutet på sin anslagstavla.
Överklagande
Om du är missnöjd med detaljplanen kan du överklaga kommunens beslut till mark- och miljödomstolen. Du kan bara överklaga planen om du är berörd och om du har lämnat skriftliga synpunkter under samrådet eller granskningen. Om du till exempel bor i planområdet, äger fastigheter eller har andra rättigheter inom planområdet eller om du är granne till området kan du vara berörd.
Laga kraft
När tiden för överklagande har gått ut och ingen har överklagat vinner detaljplanen laga kraft och börjar gälla.
Om någon har överklagat detaljplanen vinner den laga kraft när mark- och miljödomstolen eller högre instans slutligt har avgjort ärendet och det beslutet inte har överklagats. Resultatet av ett överklagande kan också bli att planen upphävs och inte vinner laga kraft.
Hör av dig!
Kontakta planenheten genom kontaktcenter om du har frågor om detaljplaner eller vill veta hur dina idéer skulle kunna ingå i ett planärende.
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.