- Startsida
- Jobb och företagande
- Tillstånd, regler och tillsyn
- Sälja receptfria läkemedel
Sälja receptfria läkemedel
Det är höga krav på dig som säljer receptfria läkemedel. Du som företagare är ansvarig för att din verksamhet följer reglerna och att din personal känner till dem.
Du som vill sälja receptfria läkemedel i din butik måste först göra en anmälan till Läkemedelsverket. Om du har flera försäljningsställen ska alla berörda försäljningsställen anmälas. Det gäller både fysiska butiker och e-handel. Du behöver också avanmäla om du slutar sälja läkemedel. Läkemedelsverket vidarebefordrar sedan informationen till oss på kommunen. Läs mer på Läkemedelsverkets hemsida .
Att sälja receptfria läkemedel (lakemedelsverket.se) Länk till annan webbplats.
Skara kommun har avtal med Lidköpings kommun genom Tillståndsenheten i Samverkan (TiS). TiS har kommunens uppdrag för kontroll att försäljarna följer regelverket. Du får betala en avgift för kontrollbesök när TiS gör tillsyn. Har du frågor gällande receptfria läkemedel eller behöver komma i kontakt med tillståndsenheten kan du skicka e-post till tillstandsenheten@lidkoping.se
Egenkontroll
Den som säljer receptfria läkemedel ska ha ett program för egenkontroll som innehåller skriftliga rutiner för hur personalen ska hantera läkemedel.
Mall för egenkontroll (lakemedelsverket.se) Länk till annan webbplats.
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.