Hemleverans av mat

Du som har svårt att handla mat på grund av till exempel ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning, kan få hjälp med det.

Vad innebär insatsen inköp?

Insatsen inköp innebär att du som inte kan handla själv kan få hjälp med inköp av dagligvaror. Insatsen kräver ett biståndsbeslut. Inköp sker i butik som kommunen har avtal med. Det vanligaste är att man får inköp en gång per vecka. Mat- och inköpsgruppen eller hemvården hämtar inköpslistan hos dig och skickar den till butiken, som plockar, packar och tar betalt för dina varor. Mat- och inköpsgruppen levererar sedan dina varor hem till dig.

Mat- och inköpsgruppen

Mat- och inköpsgruppen arbetar med att hämta de varor du beställt i affären och köra hem dem till dig.

Hur betalar jag för mina inköp?

Du betalar för dina inköp med ICA-kort eller med faktura. Om du väljer att betala med faktura sker faktureringen en gång i månaden och med 30 dagars betalningstid. 

Vad innebär insatsen matdistribution?

Du kanske inte kan laga din mat själv i ditt hem eller ta dig till någon av kommunens lunchrestauranger som finns på vissa vårdboenden. Då finns möjlighet att få kyld mat levererad hem till dig. Det kallas matdistribution och är en tjänst som kan beviljas av biståndshandläggare.

Kostnad

Du betalar en fastställd avgift för insatsen matdistribution.

Avgifter

Ansökan

Du ansöker om hemleverans av mat hos en biståndshandläggare via kommunens kontaktcenter 0511-320 00.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Öppet Stänger kl. 16.30