Trygghetslarm

Trygghetslarm är en tjänst som hjälper dig vid en akut situation, om du till exempel skulle ramla eller vid andra akuta oförutsedda händelser. Med trygghetslarmet kan du larma personal som kommer och hjälper dig, oavsett tid på dygnet. Det gör att du kan känna dig trygg i din vardag och fortsätta leva ett aktivt liv.

Vad är trygghetslarm och vad används det till?

Trygghetslarm är en liten enhet som du har på dig, till exempel som ett armband eller halsband. Med ett knapptryck kommer du i kontakt med trygghetscentralen, som pratar med dig genom larmet och ser till att du får den hjälp du behöver. Larmet används i akuta situationer som du inte reder ut på egen hand.

Om vi inte får kontakt med dig när du larmat skickas personal från hemtjänsten till dig för att kontrollera vad som har hänt.

Hur fungerar trygghetslarmet?

Vi erbjuder två typer av trygghetslarm:

  • Stationära trygghetslarm: Används i ditt hem. Du kan larma vår personal från alla rum i din bostad.
  • Mobila trygghetslarm: Kan användas både hemma och när du är ute.

Vilket larm som är aktuellt för dig beror på dina behov och förutsättningar.

Larmet kan användas när som helst, till exempel om du ramlar och behöver hjälp. Det ska inte ersätta hemtjänstbesök. Om du har särskilda behov kan du ansöka om hjälp från kommunen.

Hur kommer ni in till mig?

I Skara kommun använder vi oss av digitala lås. Det innebär att du som har hemtjänst, trygghetslarm eller hemsjukvård får ett säkert digitalt låssystem monterat på din bostad. Det är kommunen som kommer och installerar låset. Det kostar inget att få ett digitalt lås. Ditt befintliga lås berörs inte utan du kan fortsätta använda det som vanligt.

Personalen kommer i första hand att använda sina mobiltelefoner för att låsa upp dörren men kan behöva använda nyckel.

Avgift

Du betalar en månadsavgift enligt beslutad taxa.

Avgifter för äldre

Ansökan om trygghetslarm

Du ansöker om trygghetslarm hos en biståndshandläggare, du når biståndshandlåggaren via kommunens kontaktcenter 0511-320 00.

När du vill avsluta ditt trygghetslarm kontaktar du biståndshandläggare.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 13 jun kl 08.00