Bygglov steg för steg

Bygglovsprocessen innehåller flera olika steg. Här kan du läsa om av vad de olika stegen innebär.

Tänk på att ta hjälp av en fackman för bästa resultat.

Finns det en detaljplan?

Beroende på var och vad du vill bygga gäller olika bestämmelser. I tätorterna finns det oftast en detaljplan som reglerar hur och vad som får byggas. Vi gör alltid en bedömning utifrån platsens förutsättningar.

Kulturhistoriska byggnader och kulturmiljöer

Vissa byggnader och miljöer är kulturhistoriskt värdefulla vilket innebär att åtgärder som vanligtvis är bygglovsbefriade kräver bygglov inom dessa områden.

Information om kulturhistoriska byggnader och kulturmiljöer hittar ni längst ner på sidan.

Kartor

Bygger du nytt eller gör en tillbyggnad kan det behövas en karta. Kartan du beställer ska ligga till grund för situationsplanen. En karta beställer du hos kommunen. E-tjänsten för beställning av karta hittar du längst ner på sidan.

Fackmannamässigt utförda ritningar, exempelritningar

Det är handläggaren som bedömer om din ansökan är fullständig, det vill säga att den innehåller alla handlingar som behövs för prövningen och att de är fackmannamässigt utförda.

Vi tar inte emot fotografier av ritningar. Tänk på att varje handling/ritning ska vara en egen fil (pdf).

Ritningshuvud ska innehålla:

  • Skala (till exempel A3 =1:100)
  • Fastighetsbeteckning
  • Åtgärd (till exempel nybyggnad, tillbyggnad av xxx)
  • Ritningstyp med väderstreck (till exempel fasadritning mot öster)
  • Datum då ritningen skapades (eventuellt datum för ändring)
  • Signatur (namn på den som har gjort ritningen)

Handlingar

Handlingar som vi vanligtvis behöver:

  • Situationsplan skala 1:500
  • Planritning skala 1:100
  • Fasadritning skala 1:100
  • Sektionsritning skala 1:100
  • Anmälan av certifierad kontrollansvarig (behövs oftast inte till mindre åtgärder)

Hos oss finns exempelritningar som vi kan skicka ut på begäran. Längst ner på sidan hittar ni mer information.

Grannehörande

Många gånger behöver vi kontakta dina grannar. Om du i förväg pratar med dina grannar så underlättar det ofta processen vid eventuellt grannehörande.

Kontrollansvarig

Ditt ärende kan behöva en certifierad kontrollansvarig. Det bestäms när en handläggare har sett på ditt ärende.

Kontrollansvarig (boverket.se)

Certifieringsorgan av kontrollansvariga (kiwa.se)

Certifieringsorgan av kontrollansvariga (rice.se)

Kontrollplan

Kontrollplanen ska fånga kritiska arbetsmoment. Kritiska arbetsmoment är såna som är svåra att kontrollera i efterhand och som kan få allvarliga konsekvenser om något går fel.

Kontrollplan (boverket.se)

Så här gör du

Du ska skicka in din ansökan eller anmälan via vår e-tjänst. Du hittar den längst ner på sidan. Tänk på att varje handling/ritning ska vara en egen fil (pdf)

Ansöka som ombud

Det är vanligt att man gör en ansökan eller anmälan som ombud för en privatperson eller ett företag.

Så här gör du

  1. Logga in i e-tjänsten med ditt bank-id. Kontaktuppgifterna fyller du i slutet av ansökan.
  2. Fyll i om du är ombud för privatperson eller företag.
  3. Välj alternativet att du ansöker som ombud.
  4. Fyll i uppgifterna för sökande (byggherren).
  5. Glöm inte att ange rätt fakturamottagare.

Viktigt med fullständiga handlingar

Det är först när din ansökan är fullständig som vi kan börja handlägga den. Ritningar ska vara fackmannamässigt utförda och måttsatta.

Bekräftelse

När din ansökan kommit in till byggnadsnämnden får du en bekräftelse till “mina sidor” i e-tjänsten.

Fullständig ansökan

Vi börjar med att bedöma om din ansökan är fullständig, det vill säga att den innehåller alla handlingar som behövs för prövningen och att de är fackmannamässigt utförda. Om något saknas eller behöver förtydligas kontaktar vi dig för komplettering.

Handläggning av ansökan

När din ansökan är fullständig kommer den att handläggas. Vi gör en kontroll av att din ansökan följer de bestämmelser som finns i området.

Enligt plan- och bygglagen ska beslut om lov eller förhandsbesked meddelas inom 10 veckor från den dag ansökan kom in till nämnden. Om den som söker lov eller förhandsbesked på eget initiativ lämnar in kompletterande underlag räknas de 10 veckorna från det datum det nya underlaget kom in.

Inom tre veckor från det att ansökan kommit in ska du fått besked om ansökan behöver kompletteras på något sätt. I de fall ansökan behöver kompletteras räknas tidsfristen på 10 veckor från den dag då kompletteringen kommit in.

Vad händer om handläggningstiden överskrids?

När en avgift tas ut för handläggningen av ett ärende om lov, förhandsbesked eller startbesked ska avgiften, i enlighet med 12 kap. 8 a § plan- och bygglagen, reduceras med en femtedel för varje påbörjad vecka som tidsfristen på 10 veckor överskrids.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tidsfristen på 10 veckor förlängas en gång med högst 10 veckor. Du får i så fall information om det.

Beslut som fattas i ärendet har du rätt att överklaga.

Yttranden från andra

Vi kan även behöva yttranden från andra, exempelvis från vatten- och avloppsgranskare, Trafikverket, räddningstjänsten eller regionantikvarien. Detta kan göra att processen förlängs, men deras yttranden är viktiga som underlag för att vi ska kunna göra en rättssäker bedömning av ärendet.

Dags för beslut

Det är antingen byggnadsnämnden eller handläggaren själv som på delegation fattar beslutet beroende på åtgärd och byggnadsnämndens delegationsordning.

Handläggaren tar ett beslut eller lämnar ett förslag till beslut till nämnden. Ansökan kan bli beviljad, avslagen eller avvisad beroende på förutsättningar och inlämnat underlag. Beslutet annonseras i Post- och Inrikes Tidningar. Om ingen överklagar inom fyra veckor vinner beslutet laga kraft.

Om din ansökan avslås får du möjlighet att överklaga beslutet.

Giltighetstid för lov och startbesked

Ett bygglov gäller i fem år från det datum bygglovet vann laga kraft. För att lovet ska vara giltigt måste du dessutom börja byggarbetet inom två år från det att lovet vann laga kraft. Om du inte har börjat byggarbetet inom två år förfaller bygglovet och du får då ansöka på nytt.

Ett startbesked för en anmälan (till exempel en eldstad eller en komplementbyggnad) gäller i två år. Du måste börja och avsluta arbetet inom två år från att du fick startbesked.

Laga kraft

Vad betyder laga kraft?

När ett beslut får laga kraft betyder det att:

  • Beslutet kan inte längre överklagas
  • Beslutet kan genomföras

Ett beslut får oftast laga kraft när:

  • Tiden för att överklaga har gått ut
  • Ingen har överklagat

Vissa beslut får laga kraft direkt. Det gäller beslut som:

  • Inte kan överklagas
  • Kommer från högsta domstolen

Överklaganden

Ditt överklagande ska ha kommit in till samhällsbyggnadsnämnden senast tre veckor från den dag du fick del av beslutet.

Om du inte blivit delgiven beslutet ska överklagande ha kommit in till samhällsbyggnadsnämnden senast fyra veckor efter publiceringen i Post- och Inrikes Tidningar (bolagsverkets.se)

En kontroll (rättidsprövning) görs, av beslutande nämnd eller tjänsteman, för att säkerställa att överklagandet kommit in i tid. Om du som sökande eller någon annan överklagar beslutet går det till länsstyrelsen för handläggning och beslut.

Överklaganden av lov och förhandsbesked (boverket.se)

Hur ska överklagandet utformas

Tala om vilket beslut du överklagar genom att ange:

  • Beslutsdatum
  • Ärendenummer

Redogör för:

  • Vad beslutet gäller
  • Varför du vill att beslutet ska ändras
  • Vilken ändring du begär

Skicka också med de handlingar som du anser har betydelse.

Underteckna skrivelsen
Uppge:

  • namn
  • Postadress
  • Postnummer och ort
  • Telefonnummer/Mobilnummer
  • E-postadress

Om du anlitar ett ombud kan ombudet underteckna skrivelsen om du skickar med en fullmakt.

Skicka ditt överklagande till byggenheten och ansvarig nämnd.

Startbesked

Du får inte börja bygga innan beslutet har vunnit laga kraft. Innan du får börja bygga måste du få ett startbesked. I vissa bygglov och anmälningar får du det direkt i bygglovet. Ibland behövs det ett tekniskt samråd innan du kan få ditt startbesked.

Tekniskt samråd

På det tekniska samrådet går du, en byggnadsinspektör och den som är kontrollansvarig tillsammans igenom hur bygget har projekterats/planerats, hur det ska utföras och av vem. Tekniska handlingar, som exempelvis konstruktionshandlingar, gås igenom.

Samrådets kanske viktigaste punkt handlar om genomgången av ditt förslag till kontrollplan. Det är alltså viktigt att man har tänkt igenom sitt förslag till kontrollplan innan samrådet.

Om du påbörjar bygget utan att du har fått startbesked är samhällsbyggnadsnämnden skyldig att pröva förutsättningen för om en sanktionsavgift ska tas ut.

Besök på byggplatsen

När bygget väl är igång kan du få besök av en byggnadsinspektör. Om och när arbetsplatsbesök ska genomföras bestäms vid det tekniska samrådet. Den som är kontrollansvarig måste närvara och det är bra om du som byggherre också har möjlighet att vara med. Vid besöket kontrollerar byggnadsinspektören att kontrollplanen följs och att inget uppenbart strider mot bygglov eller byggregler.

Observera att byggnadsinspektören inte är där för att göra regelrätta besiktningar på det utförda arbetet. Kontroller och platsbesök utförs i enlighet med vad som fastställts i kontrollplanen.

Slutsamråd och slutbesked

Innan du får flytta in eller börja använda ditt bygge måste du ha ett slutbesked.

Det vanligaste är att byggnadsnämnden kommer ut på plats och håller ett slutsamråd. Då sammanställer den som är kontrollansvarig de handlingar man tidigare har kommit överens om ska lämnas in. För att få slutbesked måste bygglovet ha följts, kontrollplanen ska vara ifylld och signerad. Den som är kontrollansvarig ska även lämna ett slututlåtande över hur det har gått med projektet.

Därefter kan byggnadsnämnden ta beslut om slutbesked och det är först då som byggnaden, eller åtgärden, kan få börja användas.

Om du börjar använda byggnaden innan du har fått ett slutbesked är samhällsbyggnadsnämnden skyldig att pröva förutsättningen för om en byggsanktionsavgift ska tas ut.

Ändringar av befintligt bygglov

Om byggnationen avviker från de handlingar som hör till beslutet efter att du fått bygglov kan ny ansökan krävas.

Det kan t.ex. gälla att byggnaden:

  • Blir högre.
  • Får en större byggnadsyta.
  • Får en ny placering.
  • Får en annan utformning.

Ändring av beviljat bygglov söks bara om ändringen avser en åtgärd som redan fått bygglov och inte är äldre än 5 år.

Ärendet hanteras som en vanlig bygglovsansökan och ett nytt bygglovsärende kommer att skapas. Om grannar har fått yttra sig tidigare, kommer de i de flesta fall att få göra det igen.

Detaljplaner och kulturhistoriska byggnader och miljöer

Detaljplaner

Kulturhistoriska byggnader och kulturmiljöer

Exempelritningar

På begäran kan vi skicka ut exempelritningar, skicka ett mejl med din begäran till bygg@skara.se.

Ansök via våra e-tjänster

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 23 dec kl 08.00