Inkomstjämförelse

Innehåll på sidan

Skara kommun följer upp att alla familjer betalar rätt avgift för sin barnomsorgsplacering. Detta kallas för inkomstjämförelse.

Inkomstjämförelsen görs i efterhand med två års fördröjning. Det beror på att det är först då som Skatteverkets uppgifter finns tillgängliga. Inkomstjämförelsen år 2025 kommer att kontrollera år 2023 och är planerad till hösten 2025.

Hur går inkomstjämförelsen till?

Vi kontrollerar alla faktorer som påverkar avgiften. Den inkomst som Skatteverket beslutat att ditt hushåll haft under det år som kontrollen gäller (taxerad inkomst) får vi från Skatteverket. Den inkomsten delas med tolv och då får vi fram en genomsnittlig månadsinkomst. Månadsinkomsten jämförs sedan med de inkomstuppgifter ditt hushåll har lämnat till kommunen. Om de beloppen inte är lika, betyder det att avgiften varit för hög eller för låg.

Om skillnaden mellan fakturerad avgift och beräknad avgift är mindre än 600 kronor kommer avgiften inte faktureras eller återbetalas.

Om inkomstjämförelsen

När du finns med som inkomstgrundare på en barnomsorgsplacering har du skyldighet att meddela kommunen alla förändringar i hushållet som påverkar avgiften. Barnomsorgsavgiften beräknas på hushållets inkomst före skatt per månad. Inkomstjämförelsen innebär bland annat att vi jämför den inkomst som ditt hushåll har anmält till oss med den inkomst som ditt hushåll har haft enligt Skatteverkets taxering.

Fakturamottagare och inkomstgrundare för placeringen har gemensamt betalningsansvar men det är fakturamottagaren under kontrollåret som kommer att bli fakturerad. Vi fördelar inte avgiften på flera personer. Om ni har separerat sedan kontrollåret ansvarar ni tillsammans för att dela betalningen mellan er.

Beräkningen

För att få fram vilket belopp du ska betala eller få tillbaka delar vi ditt hushålls inkomst från Skatteverket med tolv, vilket ger oss en genomsnittlig inkomst per månad. Efter det gör vi en ny beräkning av avgiften för kontrollåret.

Eftersom vissa justeringar av avgiften görs löpande under året måste vi samköra de justeringarna med inkomstjämförelsen. Vi kan också kontrollera att rätt familjeförhållanden är anmälda till oss.

Belopp under 600 kronor på helåret kommer inte att faktureras eller återbetalas.

Om du betalat för lite avgift

Om jämförelsen visar att du har betalat för lite avgift under kontrollåret kommer du att få en faktura på mellanskillnaden.

Fakturan ska vara betald inom 60 dagar. Om betalningen uteblir och du inte har ansökt om förlängd betalningstid, kommer fakturan att hanteras enligt kommunens inkassohantering.

Behöver du förlängd betalningstid?

Om du behöver mer än 60 dagar för att betala fakturan, kan du ansöka om anstånd. Det gör du genom att kontakta oss via telefon eller e-post. Du kommer då, från fakturans ordinarie förfallodag, få ytterligare 6 månader på dig att betala. Om fakturan inte är betald efter de totalt 8 månadernas kredittid kommer den hanteras enligt kommunens inkassohantering.

Under anståndstiden väljer du själv om du vill göra delbetalningar eller betala hela beloppet på en gång. Om du vill kan du betala fakturan tidigare än det anstånd du fått beviljat.

Bestrida en faktura

Om du anser att fakturan inte stämmer kan du bestrida riktigheten i den.
Ditt bestridande av fakturan måste inkomma till oss skriftligt inom 30 dagar från fakturadatum.

Det är viktigt att du beskriver noga vad det är som du inte tycker stämmer. Du måste också bifoga tydliga underlag som styrker det.

När vi har fått in de handlingar som krävs gör vi en utredning och skickar ett beslut till dig.

Återbetalning av avgift

Visar jämförelsen att du har betalat för hög avgift under kontrollåret kommer vi betala tillbaka mellanskillnaden till dig. Innan vi gör återbetalningen kommer andra eventuella skulder som du har till kommunen att regleras. Det gäller även skulder till någon annan av kommunens verksamheter.

Du kommer att få ett brev där det står vilket belopp du ska få tillbaka enligt kontrollen. Tillsammans med brevet får du en blankett där du ska anmäla kontonummer för utbetalningen. Med din underskrift intygar du också att du inte har haft några andra inkomster än de som kommit med i kontrollen.

Inkomster från utlandet kommer inte med i kontrollen, vilket gör att du kan få besked om en återbetalning som egentligen inte stämmer.

Om vi inte får tillbaka blanketten med kontouppgifter och din underskrift kommer vi inte göra någon återbetalning av avgiften.

Fakturamottagare och inkomstgrundare för placeringen har gemensamt betalningsansvar, men det är den som stod som fakturamottagare på placeringen under kontrollåret som kommer att få återbetalningen. Vi fördelar inte återbetalningen på flera personer. Om ni har separerat sedan kontrollåret ansvarar ni tillsammans för att dela pengarna mellan er.

Vanliga frågor och svar om inkomstjämförelsen

Uppdateras inte min inkomst automatiskt?
Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. Som fakturamottagare eller inkomstgrundare på en placering är du skyldig att meddela rätt inkomst och familjeförhållande till kommunen.

Vad ska jag göra om jag inte förstår fakturans underlag?
Du kontaktar kommunen via e-post eller telefon.

Jag ska få tillbaka pengar. Kan ni dra av det på nästa barnomsorgsfaktura?
Nej, vi kan tyvärr inte koppla ihop inkomstjämförelsen med den vanliga barnomsorgsavgiften eftersom det gäller två olika inkomstår.

Jag kan inte betala hela fakturan på en gång. Hur gör jag?
Då kan du ansöka om anstånd (få längre betalningstid) genom att kontakta oss via e-post eller telefon. Du kan maximalt få anstånd i 6 månader från fakturans ordinarie förfallodatum. Under de sammanlagt 8 månaderna väljer du själv om du vill betala göra delbetalningar eller betala hela beloppet vid ett tillfälle. Om fakturan inte betalats under anståndstiden hanteras den enligt kommunens ordinarie inkassoförfarande.

Jag tror inte fakturan stämmer. Hur gör jag?
Om du anser att fakturan är fel kan du bestrida den (anmärka på uppgifterna i den). Ditt bestridande av fakturan måste komma till oss skriftligt inom 30 dagar från fakturadatum. Beskriv noga vad det är som du inte tycker stämmer.
Du måste också skicka med tydliga underlag som styrker det.
När vi utrett ärendet skickar vi hem ett beslut till dig.

Stängs mitt barn av från barnomsorgen om jag inte betalar i tid?
Skara kommun kommer inte stänga av några barn från barnomsorgen på grund av obetalda fakturor från inkomstjämförelsen. Efter en påminnelse kommer fakturan gå vidare till inkasso.

Varför ska jag betala tillbaka pengar?
Det vanligaste felet är att man glömt att anmäla att inkomsten ändrats.
En annan vanlig orsak är att man inte anmält delar i inkomsten som är skattepliktiga t.ex ersättning för obekväm arbetstid, övertid med mera. Många missar att anmäla ändrade familjeförhållanden som påverkar avgiften.

En sammanboende vuxen ska till exempel anmälas som inkomstgrundare på barnomsorgsplaceringen, även om den personen inte är biologisk förälder till barnet.

Vi har separerat. Vem ska betala fakturan?
De som stod som inkomstgrundare under kontrollåret har också ansvar för att fakturan blir betald, men det är fakturamottagaren som kommer att bli fakturerad.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 23 dec kl 08.00