- Startsida
- Förskola, skola och utbildning
- Förskola
- Avgifter för förskola och fritidshem
- Inkomstjämförelse
Inkomstjämförelse
Innehåll på sidan
Skara kommun följer upp att alla familjer betalar rätt avgift för sin barnomsorgsplacering. Detta kallas för inkomstjämförelse.
Inkomstjämförelsen görs i efterhand med två års fördröjning. Det beror på att det är först då som Skatteverkets uppgifter finns tillgängliga. Inkomstjämförelsen för 2024 kommer att kontrollera år 2022 och är planerad till hösten 2024.
Hur går inkomstjämförelsen till?
Vi kontrollerar alla faktorer som påverkar avgiften. Den inkomst som Skatteverket beslutat att ditt hushåll haft under det år som kontrollen gäller (taxerad inkomst) får vi från Skatteverket. Den inkomsten delas med tolv och då får vi fram en genomsnittlig månadsinkomst. Månadsinkomsten jämförs sedan med de inkomstuppgifter ditt hushåll har lämnat till kommunen. Om de beloppen inte är lika, betyder det att avgiften varit för hög eller för låg.
Om skillnaden mellan fakturerad avgift och beräknad avgift är mindre än 600 kronor kommer avgiften inte faktureras eller återbetalas.
Om inkomstjämförelsen
När du finns med som inkomstgrundare på en barnomsorgsplacering har du skyldighet att meddela kommunen alla förändringar i hushållet som påverkar avgiften. Barnomsorgsavgiften beräknas på hushållets inkomst före skatt per månad. Inkomstjämförelsen innebär bland annat att vi jämför den inkomst som ditt hushåll har anmält till oss med den inkomst som ditt hushåll har haft enligt Skatteverkets taxering.
Fakturamottagare och inkomstgrundare för placeringen har gemensamt betalningsansvar men det är fakturamottagaren under kontrollåret som kommer att bli fakturerad. Vi fördelar inte avgiften på flera personer. Om ni har separerat sedan kontrollåret ansvarar ni tillsammans för att dela betalningen mellan er.
Beräkningen
För att få fram vilket belopp du ska betala eller få tillbaka delar vi ditt hushålls inkomst från Skatteverket med tolv, vilket ger oss en genomsnittlig inkomst per månad. Efter det gör vi en ny beräkning av avgiften för kontrollåret.
Eftersom vissa justeringar av avgiften görs löpande under året måste vi samköra de justeringarna med inkomstjämförelsen. Vi kan också kontrollera att rätt familjeförhållanden är anmälda till oss.
Belopp under 600 kronor på helåret kommer inte att faktureras eller återbetalas.
Om du betalat för lite avgift
Om jämförelsen visar att du har betalat för lite avgift under kontrollåret kommer du att få en faktura på mellanskillnaden.
Fakturan ska vara betald inom 60 dagar. Om den inte är betald efter 60 dagar, och du inte har ansökt om anstånd med betalningen (förlängd betalningstid), kommer fakturan att hanteras enligt kommunens ordinarie inkassoförfarande.
Behöver du förlängd betalningstid?
Om du behöver mer än 60 dagar för att betala fakturan, kan du ansöka om anstånd. Det gör du genom att kontakta oss via telefon eller mail. Du kommer då, från fakturans ordinarie förfallodag, få ytterligare 6 månader på dig att betala fakturan. Om fakturan inte är betald efter de totalt 8 månadernas kredittid kommer den hanteras enligt kommunens ordinarie inkassoförfarande.
Under anståndstiden väljer du själv om du vill göra delbetalningar eller betala hela beloppet på en gång. Om du vill kan du betala fakturan tidigare än det anstånd du fått beviljat.
Bestrida en faktura
Om du anser att fakturan inte stämmer kan du bestrida riktigheten i den.
Ditt bestridande av fakturan måste inkomma till oss skriftligt inom 30 dagar från fakturadatum.
Det är viktigt att du beskriver noga vad det är som du inte tycker stämmer. Du måste också bifoga tydliga underlag som styrker det.
När vi har fått in de handlingar som krävs gör vi en utredning och skickar ett beslut till dig.
Återbetalning av avgift
Visar jämförelsen att du har betalat för hög avgift under kontrollåret kommer vi betala tillbaka mellanskillnaden till dig. Innan vi gör återbetalningen kommer andra eventuella skulder som du har till kommunen att regleras. Det gäller även skulder till någon annan av kommunens verksamheter.
Du kommer att få ett brev där det står vilket belopp du ska få tillbaka enligt kontrollen. Tillsammans med brevet får du en blankett där du ska anmäla kontonummer för utbetalningen. Med din underskrift intygar du också att du inte har haft några andra inkomster än de som kommit med i kontrollen.
Inkomster från utlandet kommer inte med i kontrollen, vilket gör att du kan få besked om en återbetalning som egentligen inte stämmer.
Om vi inte får tillbaka blanketten med kontouppgifter och din underskrift kommer vi inte göra någon återbetalning av avgiften.
Fakturamottagare och inkomstgrundare för placeringen har gemensamt betalningsansvar, men det är den som stod som fakturamottagare på placeringen under kontrollåret som kommer att få återbetalningen. Vi fördelar inte återbetalningen på flera personer. Om ni har separerat sedan kontrollåret ansvarar ni tillsammans för att dela pengarna mellan er.
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.