- Startsida
- Kommun och politik
- Styrande dokument
- Taxor och avgifter
- Plan- och bygglovstaxa inklusive kart- och mättaxa
Plan- och bygglovstaxa inklusive kart- och mättaxa
- Beslutande instans:
- Kommunfullmäktige
- Beslutsdatum:
- 2011-06-20
- Dokumentansvarig:
- Plan- och bygglovschef
- Diarienummer:
- KS 2011/78
Detta är ett styrdokument. Texten på sidan är en kopia av originalhandlingen. Vissa redaktionella ändringar kan ha gjorts och dekorativa bilder kan ha tagits bort. Kontakta skara.kommun@skara.se om du vill ta del av originalhandlingen.
Innehållsförteckning
- Inledning
- KAPITEL 1
- Allmänna regler om kommunala avgifter
- KAPITEL 2
- Administrativa rutiner
- KAPITEL 3
- Bestämmelser om plan- och bygglovtaxa
- KAPITEL 4
-
Tabeller
- Tabell 1 Objektsfaktorer
- Tabell 2 Tidersättning
- Tabell 3 Underrättelse och expediering
- Tabell 4 Handläggningsfaktor för bygglov HF1
- Tabell 5 Handläggningsfaktor för
- Tabell 6 Justering av bygglovsavgifter
- Tabell 7 Avgift för besked
- Planbesked -Ärendekategorier
- Tabell 8 Avgift för områdesbestämmelser och detaljplaner
- Tabell 9 Beslut om ny kontrollansvarig
- Tabell 10 Hissar och andra motordrivna anordningar
- Tabell 11 Nybyggnad – Bygglovavgift
- Tabell 12 Tillbyggnad
- Tabell 13 Enkla byggnader
- Tabell 14 Övriga åtgärder
- Tabell 15 Anmälan¹ (icke lovpliktig åtgärd)
- Tabell 16 Rivningslov inklusive startbesked
- Tabell 17 Bygglov för skyltar¹
- Tabell 18 Marklov inklusive startbesked
- Tabell 19 Master, torn, vindkraftverk
- Tabell 20 Bygglov för anläggningar
- Tabell 21 Övriga ärenden
- Tabell 22 Brandfarliga och explosiva varor m.m.
- Tabell 23 Avgift för nybyggnadskarta
- Tabell 24 Avgift för utstakning
- Tabell 25 Lägeskontroll
- Tabell 26 Avgift för tillfälligt nyttjande av digital geografisk information
- Tabell 27 Markering och inmätning av tillfällig mätpunkt
- Tabell 28 Utskrift
Inledning
Utgångspunkter
Plan- och bygglagen ger möjligheter för byggnadsnämnden att ta ut en avgift i ärenden om plan, lov, förhandsbesked och anmälan samt för ny- byggnadskarta, framställning av arkivbeständiga handlingar eller andra tids- eller kostnadskrävande åtgärder. Byggnadsnämnden kan dessutom ta ut en avgift för planbesked, villkorsbesked och ingripandebesked, tek- niska samråd och slutsamråd, tillsynsbesök på byggarbetsplatsen och kungörande av beslut om lov eller förhandsbesked i Post- och Inrikes Tidningar. I ärenden om detaljplan ska avgiften även täcka kostnader för program, om ett sådant behövs.
Detta underlag ska ge stöd för kommunerna att täcka kostnaderna för uppgifterna ovan. Materialet kan justeras med hänsyn till förhållanden i varje enskild kommun.
KAPITEL 1
Allmänna regler om kommunala avgifter
Kommunallagen
Kommunernas rätt att ta ut avgifter allmänt sett framgår av 8 kap. 3b § kommunallagen (1991:900), som har följande lydelse:
”Kommuner och landsting får ta ut avgifter för tjänster och nyttig- heter som de tillhandahåller.
För tjänster och nyttigheter som kommuner och landsting är skyl- diga att tillhandahålla, får de ta ut avgifter bara om det är särskilt föreskrivet”.
Första stycket ger kommunerna rätt att ta ut avgifter inom hela den sektorn som regeras i kommunallagen. Det enda kravet är att kommunen tillhandahåller en tjänst eller nyttighet som motprestation. Det gäller även ”frivilliga uppgifter” som tillhandahålls inom ramen för en obligatorisk verksamhet (se prop. 1993/94:188 s.79-80). Detta innebär att kommu- nerna har möjlighet att ta ut avgifter för frivillig uppdragsverksamhet.
Självkostnadsprincipen
För byggnadsnämndens verksamhet reglerar 12 kap. 10 §, PBL att en avgift inte får överstiga kommunens genomsnittliga kostnad för den typ av besked, beslut eller handläggning som avgiften avser.
För all kommunal verksamhet gäller dessutom allmänt självkostnads- principen som uttrycks i 8 kap. 3c § kommunallagen.
”Kommuner och landsting får inte ta ut högre avgifter än som svarar mot kostnaderna för de tjänster eller nyttigheter som kommunen eller landstinget tillhandahåller (självkostnaden)”.
Självkostnadsprincipen syftar på det totala avgiftsuttaget för en verksam- het. Kostnaderna i det enskilda fallet har inte någon betydelse för tillämp- ningen av självkostnadsprincipen.
Självkostnadsprincipen är närmast en målsättningsprincip som innebär att syftet med verksamheten inte får vara att ge vinst. Under en längre tid får det totala avgiftsuttaget inte överstiga de totala kostnaderna för verk- samheten (se bl.a. Petersén m.fl.). Kommunallagen, kommentarer och praxis, 2006, s. 354).
Vid beräkningen av självkostnaderna får, utöver externa kostnader, alla relevanta direkta och indirekta kostnader som verksamheten ger upphov till tas med. Exempel på direkta kostnader är personalkostnader, perso- nalomkostnader (inklusive pensionskostnader), material och utrustning, försäkringar m.m. Exempel på indirekta kostnader är lokalkostnader, kapitalkostnader och administrationskostnader. Verksamhetens even- tuella andel av kommunens centrala service- och administrationskost- nader bör också räknas med (se bl.a. prop. 1993/94:188 s. 85).
Likställighetsprincipen
Plan- och bygglagen innehåller inte några särskilda regler om hur av- gifternas storlek i det enskilda fallet ska bestämmas eller annorlunda ut- tryckt hur de totala kostnaderna ska fördelas på dem som är avgiftsskyl- diga.
Av betydelse för avgiftsuttaget i enskilda fall i kommunal verksamhet är däremot den s.k. likställighetsprincipen, som uttrycks i 2 kap. 2 § kommunallagen.
”Kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat”.
Bestämmelsen innebär att särbehandling av vissa kommunmedlemmar eller grupper av kommunmedlemmar endast är tillåten på objektiva grun- der. Likställighetsprincipen innebär vid fördelning av avgifter att lika avgift ska utgå för lika prestation eller att kommunmedlemmar som befinner sig i motsvarande läge ska betala samma avgifter. Kommunen får t.ex. inte ta ut andra avgifter av fritidsboende än av permanentboende för samma handläggning. Likställighetsprincipen medger heller ingen inkomstfördelande verksamhet. Däremot finns det inget hinder mot att differentiera avgifterna med hänsyn till kostnadsskillnader mellan olika prestationer. Inom vissa ramar tillåts även schabloniserade taxor (se prop. 1993/94:188 s. 87 och Petersén m.fl. s. 65-66).
Retroaktivitetsförbudet
Kommunfullmäktige ska ha fattat beslut om taxorna innan de börjar tillämpas. I rättspraxis har det sedan länge ansetts vara otillåtet med retroaktiva kommunala avgifter frånsett vissa speciella undantagsfall. Detta förbud framgår direkt av 2 kap. 3 § kommunallagen:
”Kommuner och landsting får inte fatta beslut med tillbakaver- kande kraft som är till nackdel för medlemmarna, om det inte finns synnerliga skäl för det”.
I 12 kap. 10 § PBL anges att grunderna för hur avgifterna ska beräknas ska anges i en taxa som beslutas av kommunfullmäktige. (Angående tid- punkt för när uttagande av avgift ska ske, se under Avgiftsbestämning nedan, samt NJA 1974 s. 10).
Plan- och bygglagen
Särskilda föreskrifter om avgifter för kommunernas verksamhet inom Byggnadsnämndens ansvarsområde finns i 12 kap. plan- och bygglagen (2010:900). Där anges i 8 § att Byggnadsnämnden får ta ut avgifter för:
- beslut om planbesked, förhandsbesked, villkorsbesked, start- besked, slutbesked och ingripandebesked,
- beslut om lov,
- tekniska samråd och slutsamråd,
- arbetsplatsbesök och andra tillsynsbesök på byggarbetsplatsen,
- upprättande av nybyggnadskartor,
- framställning av arkivbeständiga handlingar,
- kungörelser enligt 9 41 § tredje stycket, och
- andra tids- eller kostnadskrävande åtgärder.
Byggnadsnämnden får även enligt 9 § ta ut en planavgift för att täcka kostnader för att upprätta eller ändra detaljplaner eller områdesbestäm- melser, om nämnden ger bygglov för nybyggnad eller ändring av en byggnad eller annat bygglov enligt 16 kap. 7 § (skylt eller ljusanordning eller annan bygglovpliktig anläggning) och den fastighet som bygglovet avser har nytta av planen eller områdesbestämmelserna.
Enligt kommunalrättsliga grundsatser står det kommunerna fritt att finan- siera sin verksamhet med skattemedel. Kommunerna är därför inte skyl- diga att ta ut avgifter för prövning och tillsyn enligt plan- och bygglagen. Det är från kommunalrättslig synpunkt också godtagbart att kommunerna bara tar ut avgifter för viss prövning och tillsyn enligt plan- och bygg- lagen, under förutsättning att det finns sakliga skäl för det
(jämför 2 kap. 2 § kommunallagen). Byggnadsnämndens rådgivnings- verksamhet och allmänna övervakningsverksamhet bör vara skattefinan- sierad (prop. 2009/10:170 s. 351 f.).
KAPITEL 2
Administrativa rutiner
Kommunfullmäktiges beslut om taxa
Det framgår direkt av 12 kap. 10 § plan- och bygglagen att det är kom- munfullmäktige som ska fatta beslut om grunderna hur avgifterna ska beräknas. Kommunfullmäktiges beslut kan exempelvis formuleras enligt följande:
Med stöd av 12 kap. 10 § plan- och bygglagen beslutar kommun- fullmäktige att anta bilagda taxa för prövning enligt plan- och bygglagen.
Kommunfullmäktige kan inte delegera rätten att besluta om taxan till nämnd. Detta innebär att ändringar av taxan måste beslutas av kommun- fullmäktige. Om kommunen väljer att inte avgiftsbelägga viss prövning innebär det att den verksamheten i princip får skattefinansieras. Den före- slagna taxan hänvisar till prisbasbeloppet (tidigare Basbeloppet) enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Detta belopp räknas fram på grundval av ändringarna i det allmänna prisläget och fastställs för helt kalenderår. Detta innebär att någon justering av beloppet inte ska behövas för att kompensera för allmänna kostnadsökningar.
Överklagande av beslut om taxa
Kommunfullmäktiges beslut om taxan kan överklagas enligt reglerna om laglighetsprövning (kommunalbesvär) i 10 kap. kommunallagen. Varje kommunmedlem har rätt att få lagligheten av sådant beslut prövad. Över- klagande ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då protokollsjustering har tillkännagivits på kommunens anslags- tavla.
Det bör observeras att kommunens beslut inte behöver vinna laga kraft innan taxan börjar tillämpas. Taxan gäller från och med det datum då protokollet med beslutet har justerats, om inte senare tidpunkt angivits.
Avgiftsbeslut i enskilda ärenden
Ansvarig nämnd/delegation till tjänstemän
Tillämpningen av taxan och debiteringen i enskilda fall ankommer på den eller de kommunala nämnder som svarar för uppgiften i fråga. Beslut om påförande av avgift kan fattas av tjänstemän eller av enskilda för- troendevalda endast efter delegation. Om beslutanderätten i fråga om avgifter inte delegeras, ligger beslutanderätten kvar hos den ansvariga kommunala nämnden.
Effektivitetsskäl talar för att rätten att fatta beslut om avgifter bör dele- geras till tjänstemännen. Vi vill betona vikten av att nämndernas delega- tionsordningar anpassas till gällande regler.
Mervärdesskatt
Mervärdesskatt ska inte tas ut på avgifter som baseras på myndighets- utövning. Mervärdesskatt tas däremot ut på avgifter enligt uppdragstaxa.
Vad avgiftsbeslut bör innehålla
I linje med det anförda anser vi att det av beslut om avgift bör framgå:
- Med stöd av vilka bestämmelser som avgiften har
- Hur stor avgift som
- När betalning ska
- Hur avgiftsbeslutet kan överklagas (regler om detta finns i 22-28 §§ förvaltningslagen).
- Att mervärdesskatt inte betalas på
Avgiftsbestämning
Avgiften beräknas efter den taxa som gäller vid påbörjad handläggning av ärendet. Finner byggnadsnämnden att det finns särskilda skäl som motiverar en höjning eller minskning av avgiften, får nämnden besluta detta för visst slag av ärenden eller för särskilt ärende. Byggnads- nämndens rätt att i varje särskilt fall bestämma om avgift får beslutas av tjänsteman vid nämnden enligt särskild delegationsordning.
Om en åtgärd inte kan hänföras till en särskild grupp i tabellerna, beslutar byggnadsnämnden om skälig avgift grundad på tidersättning.
Antagande av taxan
Antagande av taxan beslutas av kommunfullmäktige, detsamma gäller ändring av taxans konstruktion, omfattning och faktorer.
Betalning av avgift
Betalning av avgift ska ske till nämnden inom den tid som anges i fak- tura. Betalas inte avgift vid den förfallodag som anges i fakturan utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) från förfallodagen tills betal- ning sker. Avgifter kan tas ut i förskott.
Uttagen avgift för avslagsbeslut återbetalas om beslutet upphävs. Avräk- ning ska då ske mot eventuell bygglovavgift
Överklagande av avgiftsbeslut i enskilda fall
Varje beslut om debitering ska förses med en information om hur man överklagar. En kommunal nämnds beslut om påförande av avgift i en- skilda fall överklagas enligt 13 kap. 3 § plan- och bygglagen hos läns- styrelsen. Den som vill överklaga ska ge in handlingarna till byggnads- nämnden inom tre veckor från den dag han fick del av beslutet.
KAPITEL 3
Bestämmelser om plan- och bygglovtaxa
Denna taxa gäller för byggnadsnämndens verksamhet. Avgifterna tas ut med stöd av plan- och bygglagen (2010:900), PBL eller kommunallagen (1991:900), om inget annat anges. Avgifterna är avsedda att täcka kom- munens kostnad för den aktuella myndighetsutövningen eller tjänsten.
Avgifterna är inte momsbelagda, om inget annat anges. Taxan består av dessa bestämmelser med tillhörande tabeller och bilagor.
Beräkning av avgifter enligt taxan
Avgiften för en viss åtgärd tas ut enligt de tabeller som hör till taxan. Flertalet av avgifterna beräknas som en funktion av ett värde som utgör en tusendel av gällande prisbasbelopp enligt lagen (1962:381), om all- män försäkring (mPBB) samt ärendeberoende faktorer som grundar sig på den tidsåtgång och komplexitet som handläggningen av respektive ärendetyp kräver. Därutöver kan justeringsfaktor N läggas till funktionen i syfte att anpassa avgiftsnivån till förhållanden inom kommunen. Faktor N föreslås i detta underlag utgöras av siffran 0,8 (om kommunen har färre invånare än 20 000), 1,2 (om kommunen har fler invånare än
50 000) och 1 för kommuner med invånarantal däremellan. Kommunfull- mäktige kan besluta att faktor N ska vara lägre eller högre, och kan grunda sitt beslut på invånarantal eller på andra faktorer, t.ex. Sveriges Kommuner och landstings kommungruppsindelning, dock alltid med beaktande av självkostnadsprincipen, se ovan.
Benämningar av faktorer för beräkning av avgifter
- HF - Handläggningsfaktor
- KOM - Faktor för kommunicering
- KF - Kartfaktor
- mPBB - ”Milliprisbasbelopp” en tusendels prisbasbelopp
- MF - Mätningsfaktor
- N - Justeringsfaktor
- NKF - Nybyggnadskartefaktor
- OF - Objektfaktor
- PLF - Planavgiftsfaktor
- UF - Utstakningsfaktor
Grundprincip för beräkning av avgift: Faktor x mPBB x N.
Avgift för bygglov/start besked beräknas efter bruttoarean (BTA) + öppenarean (OPA).
Planavgift beräknas efter BTA + OPA.
Mätningsavgift beräknas efter byggnadsarean BYA + OPA.
Kartavgift beräknas efter markarean.
Nybyggnad Uppförande av en ny byggnad eller flyttning av en tidigare upp- förd byggnad till en ny plats.
Tillbyggnad Ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym.
Ombyggnad Ändring av en byggnad som innebär att hela byggnaden eller en betydande och avgränsbar del av byggnaden påtagligt förnyas.
Ändring En eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde.
Vid beräkning av BTA, OPA och BYA skall mätreglerna enligt Svensk Standard SS 21054:2009 utgåva 1 gälla i tillämplig omfattning. Arean bestäms med den noggrannhet som inlämnade ritningar medger.
Vid definition av byggnadshöjd, sluttningsvåning, källare m.m. skall beräkningsregler och definitioner enligt plan- och byggförordningen tillämpas.
Avgiften kan också tas ut genom tidersättning enligt fastställd timtaxa. Vid tidersättning tas kostnad för administration ut med minst en timme. Vid tidsersättning kan också ersättning för resa utgå om så erfordras.
Exempel på beräkning av avgift
Åtgärd | Tabell | Formel | Delvärden | Avgift 2011 |
Planavgift | 8 | mPBB xPF x N | 42,8x1 200 x N | 51 360 |
Bygglovavgift inkl startbesked | 4+5 | mPBBxOFx(HF1+ HF2) x N | 42,8x10x(24+28) x N | 22 256 |
Nybyggnadskarta | 23 | mPBBxKF x N | 42,8x150 x N | 6 420 |
Utstakning | 24 | mPBBxMF x N | 42,8x210 x N | 8 988 |
Lägeskontroll Moms 25 % | 25 | mPBBxMF x N | 42,8x90 x N | 3 852 963 |
|
|
| Total avgift (utan N) | 93 839 |
Avräkning
För startbesked gäller om sökanden så begär ska nämnden återbetala i förskott erlagda avgifter för åtgärder som inte vidtagits. Detta under förutsättning att kontrollplan följts och projektet inte fullföljts inom föreskriven tid.
Slutavräkning sker när slutbesked utfärdas.
Om slutlig avgift för startbesked och upprättande av kontrollplan avviker ifrån i förskott betald avgift ska avräkningen ske senast när slutbesked överlämnas.
Ränta utgår ej på belopp, som återbetalas respektive tilläggsdebiteras, för tid innan betalningen ska ske.
Tid för begäran om återbetalning hanteras enligt Preskriptionslagen.
KAPITEL 4
Tabeller
Tabell 1 Objektsfaktorer
Objektsfaktor (OF) för handläggning av olika objekt – byggnader och anläggningar – beroende på storlek. Faktorn ska multipliceras med lämp- lig åtgärdsfaktor enligt tabeller nedan.
Area (m2) – BTA + OPA | OF |
Byggnader, anläggningar inkl. bygglovpliktiga komplementbyggnader |
|
0-49 | 4 |
50-129 | 6 |
130-199 | 8 |
200-299 | 10 |
300-499 | 14 |
500-799 | 20 |
800-1199 | 26 |
1 200-1 999 | 36 |
2 000-2 999 | 46 |
3 000-3 999 | 56 |
4 000-4 999 | 64 |
5 000-5 999 | 72 |
6 000-7 999 | 88 |
8 000-9 999 | 100 |
10 000-14 999 | 125 |
15 000-24 999 | 170 |
25 000-49 999 | 235 |
50 000-100 000 | 400 |
Härutöver | + 3/1000 m2 |
Mycket enkla byggnader < 50 m2* | 2 |
*I separat ärende, t.ex. carport, taktäckta uteplatser (som inte är bygglov- befriade enl. PBL 9 kap 4-6 §§), skärmtak, glasade uteplatser/växthus, transformatorbyggnader och liknande.
I ärenden gällande både huvudbyggnad och garage/carport räknas den sammanlagda BTA + OPA.
I de fall ärendet har flera byggnader av samma typ beräknas area- faktorn efter dessa byggnaders totala BTA och OPA enligt tabell 1.
Tabell 2 Tidersättning
Om kostnadstäckningsgraden ska vara 75 % (dvs. den debiterbara tiden ska vara 75 %) kan timersättningen tas ut enligt nedanstående tabell.
Total debiterbar årsarbetstid är 1 200-1 400 årsarbetstimmar.
I timkostanden ingår alla normala kringkostnader, utom kostnader för lokaler som inte kan schablonberäknas, eftersom stora variationer före- kommer.
Timersättning i ett ärende beräknas utifrån kommunens samlade kostna- der för personalen inom verksamheten. (räkneexempel: två personer 550 kr/tim, en person 700 kr/tim och en person 1 150 kr/tim ger en tim- kostnad på 737,5 kr/tim)
Löneintervall (månadslön), kr | Timpris |
-21 999 | 600 |
22 000-27 999 | 700 |
28 000-33 999 | 800 |
34 000-39 999 | 900 |
40 000-45 999 | 1 000 |
46 000- | 1 200 |
Tabell 3 Underrättelse och expediering
Denna taxa används när kommunicering krävs. Taxan tillämpas även vid kommunicering av avslagsbeslut och vid tillsyn.
Avgift = KOM x mPBB x N
Antal | Kommentarer | KOM |
Sakägare 1-5 |
| 40 |
Sakägare 6-9 |
| 60 |
Sakägare 10- |
| 120 |
Kungörelse | + faktisk annonskostnad | 80 |
Kungörelse av beslut i Post- och Inrikestidning | + faktisk annonskostnad | 5 |
Tabell 4 Handläggningsfaktor för bygglov HF1
Avgift för bygglov = Summan av alla tillämpliga HF1 x OF x mPBB x N (OF enligt tabell 1)
Åtgärd | Handläggnings- faktor HF1 |
Administration inkl arkivering | 7 |
Planprövning Planenlighet inom detaljplan eller kontroll mot givet förhandsbesked | 3 |
Byggnaden Placering, yttre utformning och färgsättning Användbarhet och tillgänglighet | 7 |
Tomten Tomts ordnande inkl utfart och parkering Enkel kontroll av handlingar för grundläggning och dagvattenanslutning Fyllning och schaktning (då marklov ej erfordras) Skyddsåtgärder mot skred och högvatten Utrymnings- och räddningsvägar Måttgranskning Besiktning (platsbesök) | 7 |
Se tabell 3 och tabell 6 för eventuellt tillkommande avgifter
Tabell 5 Handläggningsfaktor för startbesked HF2
Avgift = Summan av alla tillämpliga HF2 x OF x mPBB x N (OF enligt tabell 1 alternativt tabell 2)
Åtgärd | Handläggnings- faktor HF2 |
Administration inkl arkivering och registrering av kontrollansvarig | 7 |
Startbesked | |
-Startbesked inkl tekniskt samråd och fastställande av kontrollplan eller | 10 |
-Startbesked och fastställande av kontrollplan eller | 5 |
Startbesked (gäller även rivning) | 3 |
Arbetsplatsbesök | 5 |
Extra arbetsplatsbesök/per styck | 5 |
Slutsamråd inkl slutbesked | 6 |
Slutbesked, avslut eller interimistiskt slutbesked | 3 |
Tabell 6 Justering av bygglovsavgifter
Bygglovavgift avser lovprövning utom HF
Åtgärd | Avgift |
Lämplighet/lokaliseringsprövning utanför detaljplan | 1,25 bygglovavgift |
Tillägg för prövning av liten av- vikelse | 1,2 bygglovavgift |
Varsamhet | 1,1 bygglovavgift |
Tillbyggnad | Ingen justering |
Ombyggnad | Ingen justering |
Ändring | 0,7 bygglovavgift (berörd del) |
Tidsbegränsat bygglov | 0,75 bygglovavgift |
Tidsbegränsat bygglov, förläng- ning | 0,5 bygglovavgift |
Tidsbegränsat bygglov, säsong | 0,75 bygglovavgift |
Tidsbegränsat bygglov, säsong, förlängning | 0,5 bygglovavgift |
Förnyelse av lov = ny prövning | 0,8 bygglovavgift |
Stor enkel byggnad (oisolerad, t.ex. lagerhall) ≥ 600 m2 | 0,3 bygglovavgift |
Tabell 7 Avgift för besked
Typ av besked | Avgift |
Förhandsbesked | 100 mPBB - utanför planlagt område² (x N) |
Ingripandebesked | Tidersättning |
Planbesked (se nedan) | Tidersättning (dock minst 200 mPBB) |
Villkorsbesked | Tidersättning (dock minst 50 mPBB |
Strandskyddsdispens | 200 x mPBB³ (x N) |
² Justeringsfaktor N kan användas
³ Justeringsfaktor N kan användas
Avgift för kommunicering tillkommer enligt tabell 3.
Planbesked -Ärendekategorier
Enkel åtgärd
200 mPBB eller tidsersättning
Med enkel åtgärd avses projekt som uppfyller samtliga följande kriterier:
- Mindre projekt av enklare karaktär: ny- eller tillbyggnad av bo- stadshus omfattande högst två lägenheter eller ny- eller tillbygg- nad av verksamheter upp till totalt 250 m2 bruttoarea eller övriga projekt med en markarea om högst 2 000 m2 eller ändrad mark- användning till något av ovanstående.
- Projektet ligger inom eller i direkt anslutning till detaljplanerad markanvändning av samma karaktär.
- Eventuellt planarbete kan antas vara möjligt att genomföra med enkelt planförfarande.
Medelstor åtgärd
300 mPBB eller tidersättning
Med medelstor åtgärd avses projekt som inte uppfyller samtliga kriterier för enkel åtgärd eller som inte uppfyller något av kriterierna för stor åtgärd.
Stor åtgärd
400 mPBB eller tidersättning
Med stor åtgärd avses projekt som uppfyller något av följande kriterier:
- Projekt av större omfattning: bostadsprojekt omfattande mer än 100 lägenheter eller verksamhetsprojekt omfattande mer än 5 000 m2 bruttoarea eller övriga projekt omfattande mer än 20 000 m2 markarea eller ändrad markanvändning till något av ovanstående.
- Ärenden som kan antas innebära betydande miljöpåverkan.
Tabell 8 Avgift för områdesbestämmelser och detaljplaner
Planavgift tas ut i förskott och slutregleras vid beslut om att planen antas, ändras eller upphävs. För plan där avgift inte slutreglerats vid beslut om antagande tas avgift ut senast vid beslut om bygglov.
Planavtal tecknas med intressenter för att specificera betalningsvillkor och parternas åtagande i övrigt.
I planer som annan än kommunen helt eller delvis har utfört och bekostat, t ex på grund av ett exploateringsavtal eller planavtal, reduceras plan- avgiften i motsvarande grad.
Planavgift tas inte ut om bygglov har lämnats i strid mot plan (9 kap 31 § PBL) eller vid tidsbegränsat bygglov (9 kap. 33 § PBL) Planavgift kan dock debiteras om det lämnade bygglovet medges med mindre avvikelser från planen (tolkningsutrymmet).
Vid ändring av en del av en äldre detaljplan (antagen före 1 juli 1987) tas planavgift ut för berörd byggrätt inom det område som ändrats.
Vid en generell ändring av en bestämmelse inom en eller flera äldre detaljplaner (antagna före 1 juli 1987), tas planavgift ut inom hela den gamla detaljplanens område om åtgärden som skall utföras endast har stöd i ändringen av detaljplanen (t.ex. inredning av vindar).
För tillbyggnad/komplementbyggnad i separat ärende skall OF användas enligt tabell 1.
För tillbyggnad som överstiger 50 % av huvudbyggnadens BTA tillämpas planfaktor som för nybyggnad.
Tidersättning debiteras i ärenden, som ej går att definiera enligt ovan t ex där intressenten eller sökanden erhåller annan nytta än möjlighet till lov som kan mätas enligt standard för BTA eller OPA
Planavgift tas inte ut för
- nybyggnad av komplementbyggnad i separat ärende mindre än 50 m²
- tillbyggnader oavsett byggnad mindre än 50 m²
Förskottsavgift tas ut enligt följande princip: vid planstart 25 %, vid granskning 25 %, efter antagande 50 %
Planavgift: mPBB x OF x PF x N
OF sätts enligt tabell 1 t.o.m. 10 000 m². Därutöver höjs OF med 1 per 1 000 m².
(Exempel: OF 10 000 m² = 101; 11 000 m² = 102)
| Planfaktor (PF) Nybyggnad | PF Tillbyggnad | PF Ändring |
Områdesbestämmelser | 100 | 60 | 60 |
Detaljplan inkl program | 220 | 100 | 100 |
Fastighetsrättsliga åtgärder i detaljplan | 80 | 40 | 40 |
Planavgift för enbostadshus
Avgift = mPBB x PF x N
Objekt | PF Nybyggnad | PF Tillbyggnad /Ändring |
Enbostadshus (oberoende av area) | 1 200 | 600 |
F d fastighetsplan i separat ärende
Avgift= mPBBx PF x N
Åtgärd | PF |
Upphävande | 300 |
Tabell 9 Beslut om ny kontrollansvarig
Avgift = HF x mPBB x N
Åtgärd | HF |
Ny sakkunnig | 25 |
Tabell 10 Hissar och andra motordrivna anordningar
Avgift tas ut som tidersättning enligt plan- och byggförordningen (ersätter förordning 1999:371 om hissar m.m. i byggnadsverk).
Åtgärd | Tidersättning |
Medgivande eller förbud att använda hiss | Antal timmar (minst 1 tim) |
Tabell 11 Nybyggnad – Bygglovavgift
Gäller för ”standardärende” inom detaljplan, utan avvikelse och kommunicering.
Avgiften utgör summan av avgifterna för de åtgärder som byggnadsnämnden vidtar i samband med bygglov respektive startbesked. Avgift för att upprätta eller ändra detaljplan, områdesbestämmelser eller fastighetsplan tillkommer enligt särskild taxa eller genom upprättat planavtal.
Se tabell 4 och 5 angående tillämpliga HF
Avgiften inkluderar ett arbetsplatsbesök (utom vid mycket enkla byggnader).
Bygglovavgift = mPBB x OF x (HF1 + HF2)¹ x N
¹ bygglov inklusive startbesked)
Area (m2) – BTA + OPA | OF | HF1 | HF2 |
Byggnader, anläggningar inkl. bygglovpliktiga komplementbyggnader |
|
|
|
Mycket enkla byggnader < 49 m2* | 2 | 20 | 20 |
0-49 | 4 | 24 | 28 |
50-129 | 6 | 24 | 28 |
130-199 | 8 | 24 | 28 |
200-299 | 10 | 24 | 28 |
300-499 | 14 | 24 | 28 |
500-799 | 20 | 24 | 28 |
800-1199 | 26 | 24 | 28 |
1 200-1 999 | 36 | 24 | 28 |
2 000-2 999 | 46 | 24 | 28 |
3 000-3 999 | 56 | 24 | 28 |
4 000-4 999 | 64 | 24 | 28 |
5 000-5 999 | 72 | 24 | 28 |
6 000-7 999 | 88 | 24 | 28 |
8 000-9 999 | 100 | 24 | 28 |
10 000-14 999 | 125 | 24 | 28 |
15 000-24 999 | 170 | 24 | 28 |
25 000-49 999 | 235 | 24 | 28 |
50 000-100 000 | 400 | 24 | 28 |
Stor, enkel byggnad (oisolerad – lagerhall) ≥ 600 m2 | 0,3x OF (intervall enl. ovan) | 24 | 28 |
Vindsinredning ≤ 199 m2 | 8 | 17 | 28 |
Komplementbyggnad
Bygglovavgift = mPBB x OF x (HF1 + HF2)¹ x N
¹ Bygglov inklusive startbesked
Objekt | Yta BTA | OF | HF1 | HF2 |
Komplementbyggnad, garage, carport, förråd (eget ärende) | <50 m2 | 2 | 17 | 13 |
Komplementbyggnad, garage, carport, förråd (eget ärende) | >50 m2 | 4 | 17 | 15 |
Källsorteringsbehållare/grupp Sopskåp, sophus |
| 4 | 14 | 15 |
Tabell 12 Tillbyggnad
Bygglovavgift = mPBB x OF x (HF1 + HF2)¹ x N
¹ Bygglov inklusive startbesked
Huvudbyggnad | Yta BTA | OF | HF1 | HF2 |
Tillkommande yta BTA | ≤ 15 m2 | 3 | 14 | 10 |
Tillkommande yta BTA | 16-49 m2 | 4 | 17 | 15 |
Tillkommande yta BTA | 50-129 m2 | 6 | 17 | 28 |
Tillkommande yta BTA | 130-199 m2 | 8 | 17 | 28 |
Tillkommande yta BTA | 200-299 m2 | 10 | 17 | 28 |
Tillkommande yta BTA | 300-499 m2 | 14 | 17 | 28 |
Ytterligare intervall se tabell 11 |
|
|
|
|
Komplementbyggnad |
| OF | HF1 | HF2 |
Typ: garage, carport, för- råd | Oavsett storlek men ≤ 50 % av ursprunglig byggnads BTA | 2 | 14 | 13 |
Tillbyggnad fritidshus | ≤ 50 m2 | 4 | 14 | 13 |
Tillbyggnad växthus, lusthus m.m. oisolerat | > 15 m2 | 2 | 14 | 13 |
Burspråk |
| 2 | 14 | 13 |
Takkupa |
| 2 | 14 | 15 |
Tabell 13 Enkla byggnader
Bygglovavgift = mPBB x OF x (HF1 + HF2)¹ x N
¹ Bygglov inklusive startbesked
Typ | Yta BTA | OF | HF1 | HF2 |
Fritidshus | 40-80 m2 | 4 | 21 | 28 |
Kolonistuga | < 40 m2 | 2 | 14 | 15 |
Nätstation/pumpstation | Oavsett storlek | 4 | 14 | 13 |
Växthus, lusthus och likn. oisolerat | > 15 m2 men ≤ 50 m2 | 2 | 14 | 13 |
Rullstolsgarage förråd m.m. | Oavsett storlek | 2 | 14 | 13 |
Kiosk, manskapsbod m.m. | Oavsett storlek | 4 | 17 | 15 |
Sommarveranda, restaurang | Oavsett storlek | 4 | 17 | 23 |
|
|
|
|
|
Kommentar: Fritidshus ska enligt 8 kap. 6 § PBL inte granskas med hänsyn till tillgänglighet och energikrav. Större fritidshus än 80 m2 är dock ofta lika tekniskt komplicerade som permanentbostäder, därför föreslås lika avgift som för permanenthus .
Tabell 14 Övriga åtgärder
Bygglovavgift = mPBB x HF x N
| Yta BTA | HF |
Balkong 1-5 st |
| 65 |
Balkong >5 st |
| 130 |
Inglasning av balkong 1-5 st |
| 65 |
Inglasning av balkong >5 st |
| 130 |
Inglasning av uteplats/ uterum | oavsett storlek | 65 |
Skärmtak | 15-30 m2 | 50 |
Skärmtak | ≥ 31 m2 | 100 |
Bygglovavgift = mPBB x OF x (HF1 + HF2)¹ x N
¹ Bygglov inklusive startbesked
Övrigt – utan konstr. | Yta BTA | OF | HF1 | HF2 |
Fasadändring, mindre |
| 2 | 11 | 10 |
Fasadändring, större |
| 4 | 11 | 10 |
Bostadshiss – handikapp enbostadshus¹ |
| 2 | 17 | 13 |
Hiss/ramp* |
| 4 | 17 | 15 |
Mur och eller plank vid en- bostadshus |
| 4 | 10 | 13 |
Mur och/eller plank – bullerplank/stabilitet – oavsett material |
| 6 | 14 | 15 |
Solfångare – ej på en- och tvåbostadshus |
| 2 | 14 | 13 |
Frivilligt bygglov | Avgift enl. normalt bygglov |
|
|
|
¹ Endast HF2 vid invändig installation
Tabell 15 Anmälan¹ (icke lovpliktig åtgärd)
¹ Vid framtagandet av taxan har plan- och byggförordning ännu inte antagits. Tabellen behöver justeras efter plan- och byggförordningens lydelse.
Avgift = HF2 x mPBB x N
| HF2 |
Eldstad/st | 25 |
Grundförstärkning enbostadshus | 90 |
Grundförstärkning | 200 |
Ventilationsanläggning enbostadshus | 50 |
Ventilationsanläggning övriga | 140 |
Ändring av bärande konstruktion/brandskyddet, mindre | 30 |
Ändring av bärande konstruktion/brandskyddet, större | 140 |
Stambyte | 90 |
Sopsug | 90 |
Fettavskiljare | 30 |
Rivning utanför planlagt område | 25 |
Tabell 16 Rivningslov inklusive startbesked
Avgift = HF x mPBB x N
Rivning | HF |
< 250 m2 BTA | 100 |
250-999 m2 BTA | 200 |
>1000 m2 BTA | 400 |
Tabell 17 Bygglov för skyltar¹
¹ Vid framtagandet av taxan har plan- och byggförordning ännu inte antagits. Tabellen behöver justeras efter plan- och byggförordningens lydelse.
Prövning skall ske som för byggnader
Avgift tas ut med hänsyn till åtgärderna och omgivningspåverkan. Avgift = HF x mPBB x N
Administrationsavgift ingår i avgiften för skyltar och ljusanordningar.
Åtgärd |
| HF om liten påverkan på stads- eller land- skapsbilden | HF om stor påverkan på stads- eller landskaps- bilden |
Vepa | ≤ 20 m2 | 80 |
|
Stor vepa | ≥ 20 m2 |
| 200 |
|
|
|
|
Skyltprogram- granskning | ≥ 20 m2 | 100 | 200 |
Prövning mot skyltprogram |
| 20 | 20 |
Därutöver per skylt |
| 10 | 10 |
Prövning utan gällande skyltprogram | Placering, Utformning, Miljö- och omgivnings- påverkan | 45 | 105 |
Därutöver per skylt |
| 23 | 53 |
Skylt, skyltpelare, stadspelare | ≤ 10 m2 | 60 |
|
Skylt, skyltpelare, stadspelare, | ≥ 10 m2 vid busskur | - | 150 |
Ljusramp | Ny/ny front | - | 100 |
Ljusramp | utöver den första | 20 | - |
Ljusanordning vid idrottsplats eller likn. | > 5 st | 100 | |
Förbesiktning | Per gång | 10 | 20 |
Remiss | Trafikverket m.fl. | 15 | 15 |
Väsentlig ändring av skylt eller ljusanordning medför samma arbetsin- satser som vid ansökan om ny. Avgift tas därför ut som vid ny skylt eller ljusanordning.
Skylt i samband med bygge placerad på samma fastighet, max 15 m2 är avgiftsfri. Är skylten större än 15 m2 tas avgift ut enligt tabell .
Skyltprogram kan tas fram i samförstånd mellan fastighetsägaren och stadsbyggnadskontoret. Det består av dokument/ritning som visar var på fasaderna skyltar skall placeras och kan även innehålla principer för skyl- tars utformning. Avgiften reduceras om skyltprogrammet följs.
Tabell 18 Marklov inklusive startbesked
Avgiften tas enbart ut som tidersättning
Åtgärd | Tidersättning |
Marklov såväl schakt som fyllning | Antal timmar (minst 25 mPBB) |
Tabell 19 Master, torn, vindkraftverk
Avgift = (HF1 + HF2) x mPBB x N
Master, torn, vindkraftverk | Beskrivning | HF 1 alt tidsersättning | HF 2 Tidersättning |
Radio- och telemast eller torn + en teknikbod | ett torn | 250 | Antal timmar (minst 1) |
Radio- och telemast eller torn + en teknikbod | fler än ett | 550 | Antal timmar (minst 1) |
Vindkraftverk | ett verk | 550 | Antal timmar (minst 1) |
Vindkraftverk | upp till 4 st | 1 200 | Antal timmar (minst 1) |
Vindkraftpark (>5 verk) |
| 2 500 | Antal timmar (minst 1) |
Tabell 20 Bygglov för anläggningar
Anläggning på land
Avgift = (HF1 + HF2) x mPBB x N
Objekt | Beskrivning | OF | HF1 | HF2 |
Anläggningens yta | 2 000-4 999 m2 | 60 | 24 | 28 |
-”- | 5 000-10 000 m2 | 80 | 24 | 28 |
-”- | ≥ 10 000 m2 | 100 | 24 | 28 |
Mindre anläggningar t.ex. Parkeringsplats | Antal timmar (minst 1) |
| ||
Upplag/ materialgård | Antal timmar (minst 1) |
| ||
Tunnel/ bergrum | Antal timmar (minst 1) |
Exempel på anläggning (enligt plan- och byggförordningen): Begravningsplats, Campingplats, Idrottsplats, Friluftsbad, Golfbana, Kabinbana, Minigolf, Motorbana, Nöjespark, Skidbacke med lift, Skjutbana
Anläggning i vatten
Objekt | Beskrivning | OF | HF1 | HF2 |
Brygga, såväl ponton som fast anlagd | för fler än 10-12 båtar, (annars ej bygglov) | 20 | 24 | 28 |
Småbåtshamn – se marina | för fler än 10-12 båtar, < 5 000 m2 | 40 | 24 | 28 |
Marina 5 000-10 000 m2, flera bryggor | för fler än 10-12 båtar, annars inte hamn | 80 | 24 | 28 |
Utökning med pontonbrygga – | per brygga | 5 | 24 | 28 |
Tabell 21 Övriga ärenden
Avgift = HF x mPBB x N
Ärendetyp | Beskrivning | HF |
Anstånd | ingen avgift |
|
Avslag såväl bygglov, marklov rivningslov som förhandsbesked | Full avgift HF 1 alternativt tidersättning |
|
Avvisa |
| 20 |
Återkallad ansökan (avskrivet ärende) | Tidersättning se tabell 2 |
|
Avgift = HF x mPBB x N
Tabell 22 Brandfarliga och explosiva varor m.m.
Avgift tas ut enligt 27 § Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor. (i de fall byggnadsnämnden har ansvar för tillsyn, tillståndsgivning etc. enligt lagen)
I samband med den nya lagen om brandfarliga och explosiva varor har SKL publicerat två cirkulär: nr. 10:47 och nr.10:62. Det pågår arbete med en ny taxekonstruktion inom området.
Avgiften innefattar kommunens totala insats för tillståndsgivningen. I avgiften ingår även platsbesök.
Avgift = HF x mPBB x N
Anläggning som förvarar kemisk produkt | Beskrivning | HF |
Anläggning för förvaring och försäljning ur cisterner | 1 st | 150 |
Anläggning för förvaring och försäljning ur cisterner | 2 till 4 st | 240 |
Restaurang med gasol |
| 150 |
Skola | ej laboratorie/industri | 150 |
Bensinstationer |
|
|
Bensinstation automat |
| 240 |
Bensinstation m butik |
| 300 |
Nytt tillstånd enl. § 20 FBE | innehavsskifte brandfarlig vara | 20 |
Nytt tillstånd enl. § 20 FBE | vid innehavsskifte; explosiv vara inkl. godkännande av föreståndare | 40 |
Förvaring; Explosiva varor samt godkännande av föreståndare |
| 150 |
Mindre komplettering till gällande tillstånd |
| 20 |
Mindre lackeringsanläggning |
| 150 |
Avslag utan utredning |
| 20 |
Avslag med utredning |
| 150 |
Administrativa åtgärder |
| 20 |
Tidersättning
Tidersättning debiteras i ärenden, som ej går att definiera enligt ovan t.ex. cisterner ovan mark > 5 i oljehamn och likvärdig, laboratorier samt transporter i rörledning, förhandsbesked och andra åtgärder.
Tabell 23 Avgift för nybyggnadskarta
Nybyggnadskarta krävs om byggnadsnämnden anser det nödvändigt. Nämnden anger riktlinjer för när nybyggnadskarta ska upprättas.
Åtgärdsfaktor (kartavgift = NKF x N) vid upprättande av nybyggnads- karta m.m.
Avgift = mPBB x NKF x N
Nybyggnadskarta | NKF eller tid- ersättning | NKF Enkel nybyggnadskarta |
Kartan innehåller fastighetsgränser, höjder, befintliga byggnader, plan- information och anslutningspunkter |
|
|
Enbostadshus/enstaka byggnad Oavsett tomtyta | 150 | 110 |
Övriga byggnader; sammanbyggda enbostadshus, flerfamiljshus samt alla övriga byggnader och anläggningar. Tomtyta mindre eller lika med 1 999 m2. | 150 | 110 |
2 000-4 999 m2 | 250 | 150 |
5 000-9 999 m2 | 350 | 200 |
10 000-15 000 m2 | 450 | 250 |
Tomtyta större än 15 000 m2 | Skälighetsbedö mning/nedlagd tid |
|
Nybyggnadskarta eller särskilda kompletteringar utanför primärkarteområdet | Tidersättning | Tidersättning |
Granskning av nybyggnadskarta | 10 | 10 |
Komplettering av nybyggnadskarta | 40 | 40 |
Förhandskopia alt, preliminär nybyggnadskarta | Tidersättning | Tidersättning |
Nybyggnadskarta eller särskilda kompletteringar utanför | Tidersättning | Tidersättning |
primärkarteområdet | ||
Alla övriga åtgärder | Tidersättning | Tidersättning |
Enkel nybyggnadskarta
Kartan innehåller fastighetsgränser, höjder och befintliga byggnader
Åtgärd | KF eller tidersättning |
Analog karta | 15 |
Digital karta | 15+15 |
Digital karta för större områden än normaltomt | Tidersättning |
Tabell 24 Avgift för utstakning
Avgiften för utstakning skall beräknas för hela ärendet om det ingår i samma beslut om lov, även om det består av flera fristående byggnader och dessa stakas ut vid samma tillfälle. När utstakning av grupphusom- råde görs vid flera tillfällen, korrigeras avgiften för extrakostnader i efter- hand i samband med slutavräkning. Om ett ärende innehåller flera olika hustyper räknas sammanlagda byggnadsarean (BYA+ OPA) för varje hustyp för sig.
I avgiften för utstakning ingår markering av en höjdfix. Byggfixen redo- visas i läge och höjd på utstakningsskissen.
Utstakning kan utföras av byggnadsnämndens personal eller annan med verifierad mätningsteknisk kunskap som byggherren föreslår.
Om utstakning utförs av annan än byggnadsnämndens personal, tas avgift ut för underlagsdata, grundmaterial m.m. med 20 % av den avgift, som skulle utgått om kommunen utfört arbetet.
Utstakningsavgift = mPBB x UF x N
Beskrivning | UF |
Huvudbyggnad – nybyggnad (4 punkter) |
|
Mindre tillbyggnader, garage, uthus m.m. 15-49 m2 |
80 |
1-199 m2 | 180 |
200-499 m2 | 210 |
500-999 m2 | 240 |
1000-1 999 m2 | 290 |
2 000-2 999 m2 | 340 |
Större än 3000 m2 | 390 |
Tillägg per punkt utöver 4 | 10 |
Objekt större än 3 000 m2. Avgiften ska beräknas för hela ärendet under förutsättning att det ingår i samma beslut. | Anbudsförfarande |
Utstakning, detaljpunkter, mätningslinjer och arbetsfixar | Tidersätting se tabell 2 |
Komplementbyggnad – Nybyggnad garage/uthus till en- och tvåbostadshus (4 punkter). | Utstakningsfaktor UF |
15-199 m2 | 70 |
Tillägg per punkt utöver 4 | 5 |
Tillbyggnad – nybyggnad (4 punkter) | Utstakningsfaktor UF |
15-199 m2 | 50 |
200-1 000 m2 | 100 |
Tillägg per punkt utöver 4 | 5 |
Övrig utstakning | Utstakningsfaktor UF |
Plank eller mur | 50 |
Transformatorstation | 70 |
Detaljpunkter och mätningslinjer | Tidersättning (minst 1 h) |
Grovutstakning kostar 50 % av priset för utstakning.
Tabell 25 Lägeskontroll
(Moms 25 % tillkommer) Avgift = mPBB x MF x N
Lägeskontroll sker för ny- och tillbyggnader större än eller 50 m2. Lägeskontroll utförs inte i ärenden < 15 m2
Om ett ärende innehåller flera olika hustyper räknas sammanlagda byggnadsarean (BYA + OPA) för varje hustyp för sig.
Huvudbyggnad nybyggnad (4 punkter) | Mätningsfaktor (MF) |
50-199 m2 | 75 |
200-499 m2 | 90 |
500-999 m2 | 110 |
1 000-1 999 m2 | 130 |
2 000-2 999 m2 | 150 |
3 000-5 000 m2 | 170 |
Tillägg per punkt utöver 4 | 2 |
Komplementbyggnad – nybyggnad garage/uthus till en- och tvåbostadshus (4 punkter) | Mätningsfaktor (MF) |
50-199 m2 | 40 |
Tillägg per punkt utöver 4 | 1 |
Tillbyggnader – nybyggnad(4 punkter) | Mätningsfaktor (MF) |
50-199 m2 | 40 |
200-1 000 m2 | 80 |
Tillägg per punkt utöver 4 | 1 |
För ärende större än 5 000 m2 vid nybyggnad och större än 1 000 m² vid tillbyggnad gäller anbudsförfarande.
Tabell 26 Avgift för tillfälligt nyttjande av digital geografisk information
Avgift per HA = mPBB x KF x N (Moms 6 % tillkommer)
Kommentar:
Kommunen finansierar sina kostnader för kartproduktionen med en blandning av skattemedel och avgifter.
För permanenta användare (nyttjare) av kommunalt kartmaterial träffas vid uttagande av avgift normalt avtal, som löper flera år.
Nedanstående taxa avses tillämpas för tillfälliga nyttjare av det kommu- nala kartmaterialet.
Kommunens kartmaterial är upphovsrättsligt skyddat. Vid upplåtelse av kommunalt kartmaterial överlåts normalt endast rätten att nyttja materia- let för visst ändamål (icke exklusiv rätt). Nyttjanderätten bör normalt begränsas i tiden och till visst angivet ändamål.
Primärkarta Innehåll i kartan | Informationsandel i % | KF |
Gränser och Fastighetsbeteckning | 30 | 9 |
Byggnader och övriga topografiska objekt | 30 | 9 |
Vägar, järnvägar, adresser | 20 | 6 |
Höjdinformation | 20 | 6 |
All information | 100 | 30 |
Övriga digitala kartprodukter | KF |
Översiktlig karta | 2 |
Stadskarta | 1,5 |
Stadsmodell 3D | KF |
Byggnader med takkonstruktion | 7,5 |
Byggnadskuber | 5 |
Terrängmodell, ytor | 6,25 |
Höjdgitter | 5 |
Digitalt ortofoto | KF |
Upplösning (m/pixel) |
|
0,1 | 0,1 |
0,2 | 0,05 |
0,5 | 0,0125 |
Karta / ortofoto / flygbild på papper | KF |
Nyttjanderättsavgift vid utskrift (dm2) |
|
0-150 | 8 |
150 < | 4 |
Vid utskrift tillkommer kostnad för material.
Tidersättning tas ut för layout- och bildbehandling i förekommande fall
Snedbild / fotografi | KF |
Kommersiellt bruk (digital bild) | 25 |
Privat bruk (digital bild) | 6 |
Privat bruk (utskrift på fotopapper A4) | 2,5 |
Privat bruk (utskrift på fotopapper A3) | 4 |
Tidersättning tas ut för layout- och bildbehandling i förekommande fall.
Vid utskrift i större format tillämpas täckande utskrift samt eventuell tidersätt- ning och materialkostnad.
Digital adressinformation | KF |
Adresspunkt inkl koordinat | 0,0125 |
Tabell 27 Markering och inmätning av tillfällig mätpunkt
Avgift = mPBB x MF x N
(Moms 25 % tillkommer)
Det föreslagna beloppet kan justeras med faktor N.
Objekt | MF |
Markering och inmätning av tillfällig mätpunkt (minimum 3 punkter per beställning) | 10 |
Tabell 28 Utskrift
(Moms 6 % tillkommer)
Avgift = mPBB x A x ÅF x N
Area (dm2) | ÅF |
Text och linjer | 0,08 |
Täckande utskrift (ytor, raster) | 0,16 |
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.