Träna hemma med Exor Live

När du blir äldre blir träning ännu viktigare.

Regelbunden fysisk aktivitet hjälper till att förhindra fallolyckor och förbättrar både ditt fysiska och mentala välbefinnande. Utforska videorna nedan för inspiration eller registrera dig för ett gratis konto på Exor Live. Där får du tillgång till ett brett utbud av övningar och träningsprogram som du kan följa när och var det passar dig bäst!

Varför ska jag träna?

Att röra på dig mer kan göra att du mår bättre på flera olika sätt. Fysisk träning ger dig ökad energi, styrka och bättre sömn. Genom att du rör dig regelbundet minskar eventuell stress, nedstämdhet, oro och ångest. Fysisk träning bidrar därmed både till fysisk och psykisk hälsa.

Oavsett ålder är det bra att röra på sig. Det är aldrig för sent att börja träna utan alla kan träna upp styrka och balans långt upp i åldrarna. Om du upprätthåller din fysiska styrka och balans har du kommit en bra bit på vägen. Det är viktigt att träna efter egen förmåga, och att man lyssnar på sin egen kropp. Du ska inte träna om du känner dig sjuk.

Nivå 1: Sittande träning (15 min)

Nivå 2: Sittande träning (30 min)

Nivå 3: Sittande och stående träning (30 min)

Nivå 4: Stående träning (30 min)

Så här fungerar filmerna

• Tryck på någon av rubrikerna ovan för att välja film du vill träna till.
  • Tryck på play-knappen i vänstra hörnet av filmen för att starta.
  • Tryck på pilarna nere i högra hörnet för att se filmerna i fullskärm.
  • För att komma ur fullskärmsläget, tryck på Esc-knappen på tangentbordet. (Om du tittar på dator)

Ta del av ännu fler övningar och träningsfilmer

Skapa ett kostnadsfritt konto genom att uppge ett användarnamn och lösenord.
När kontot är skapat trycker du på logga in och uppger det användarnamn och lösenordu du själv valde.
Då får du tillgång till många fler övningar och träningsfilmer. De har olika svårighetsgrader så att det ska finnas något som passar alla.
Om du vill kan du även ta hem appen Exor Live Go och logga in.

Du kan även svara på några frågor och få ett personligt träningsprogram som är anpassat för just dig. Träningen är fallförebyggande, med olika styrke- och balansövningar som är anpassade för seniorer.

För att komma igång trycker du på knappen "Skapa gratis konto".

Öppna mötesplatser

De öppna mötesplaserna är till för alla invånare i Skara kommun. Mötesplatserna är en möjlighet för dig att delta i planerade aktiviteter för gemenskap, stimulans och exempelvis träning.

Läs mer om öppna mötesplatser och olika aktiviteter