Kungörelse granskning detaljplan "Kunskapsparken"

Detaljplan för: Kunskapsparken

Planområde: del av Tullportagärdet 1:3 och 1:5, Orion 3 och 4, Teglagärdet 1:1 samt 1:2

Diarienummer: SKA-SAM 2023/4

Skara kommun informerar om att: Granskning påbörjas för förslag till detaljplan för ”Kunskapsparken”. Syftet med detaljplanen är att skapa en kunskapspark för samverkan och innovation kring de gröna näringarna samt hållbar utveckling på regional, nationell och internationell nivå. Syftet med kunskapsparken är vidare att skapa goda förutsättningar för verksamhet, möten samverkan, innovation och kunskapsutbyte mellan akademi, näringsliv, kultur och det omgivande samhället. Syftet med detaljplanen är att utreda förutsättningar för bostadsbebyggelse, en utvidgning av befintlig veterinärverksamhet. Bebyggelse ska ta hänsyn och ställning till den kulturhistoriska miljön och stadsbilden. Syftet är vidare att utreda lämpliga användningsområden som kompletterar områdets helhet med utgångspunkt i att skapa en kunskaps- och kulturpark som är till för verksamma och allmänheten.

Samrådsperioden: pågår från den 1 juli 2024 till den 19 Augusti 2024.

Samrådshandlingar: Plankarta och planbeskrivning finns på kommunens hemsida (www.skara.se Länk till annan webbplats.) Bygga, Bo & Miljö/ Planer och projekt/ Planer på gång/Kunskapsparken och på kommunens anslagstavla i stadshuset (Södra kyrkogatan 2, 532 88 Skara). I stadshuset finner ni även tillhörande utredningar utställda. Önskar ni få tillgång till utredningarna kan ni även maila plan@skara.se eller ringa 0511 – 320 00.

Lämna synpunkter: Synpunkter på planförslaget kan lämnas skriftligen senast den 19:e augusti till Skara kommun, Samhällsbyggnadsnämnden, 532 88 SKARA eller mailas till plan@skara.se.

Frågor om planförslagets innebörd och konsekvenser ställs till Anders Aubry (andersdieter.aubry@skara.se eller via 0511 – 325 55). Jag har semester och kommer enklast att kunna nås from vecka 32.