Så jobbar vi med egen filmkanal

Skara kommun har i många år direktsänt kommunfullmäktige, men kanske visste du inte att vi också har vår alldeles egna play kanal- vårt egna Youtube. Där finns ett stort utbud av filmer från våra verksamheter, och i framtiden kommer vi kunna använda vår tekniska kunskap till att direktsända mer än bara kommunfullmäktige.

Skara play är Skara kommuns egna streamingkanal. Alla kommunfullmäktige-sammanträden direktsänds och läggs sedan upp på plattformen. Detta har Skara kommun gjort sedan 2015 och det är ett viktigt projekt för kommunen. Ola Johansson är anställd som tekniker för rörlig media på Skara kommun, men har skött tekniken på direktsändningarna sedan starten.

- Att direktsända och lägga ut kommunfullmäktige är viktigt eftersom det bjuder in medborgarna i den politiska debatten. Det visar att vi som kommun är öppna och transparenta, och gör att medborgarna kan följa diskussioner och beslut utan att fysiskt närvara vid sammanträdena, förklarar Ola.

På Skara Play finns naturligtvis ett stort utbud och en bred variation av andra filmer som Skara kommun har skapat. De visar upp vad som händer i kommunen och våra verksamheter. Skara kommun använder också Youtube. Innehållet som vi publicerar där skiljer sig delvis från vad som finns på Skara Play, eftersom tjänsterna har olika fördelar och begränsningar. På Youtube finns fler korta klipp som Skara producerat, där du till exempel får veta mer om detaljplaner och hur Skara kommun hanterar dem. På play-kanalen finns istället fler längre filmer från verksamheterna. Till exempel kan du där hitta filmer om hur Skara bibliotek och Katedralskolan anpassar sina verksamheter efter det rådande läget, eller få se filmklipp från byggandet av det nya stadshuset.

Tekniker Ola Johansson sitter koncentrerat vid sitt mixerbord i stadshuset.

Medborgaren i fokus

För Skara kommun står medborgarna i centrum. Därför är det viktigt att vi anpassar vår information för att så många som möjligt kan ta del av den. De filmer som Skara kommun producerar, oavsett var de publiceras, har som huvudfokus att informera medborgarna om vad som händer i kommunen.

- Vi vill göra film som ger våra medborgare den information de har rätt till att få. Filmerna ska skapa en stolthet över att vara en del av Skara kommun och medborgarna ska känna att de blir inbjudna i verksamheten och att de känner igen varumärket Skara, konstaterar Ola.

Att ha den kunskap och teknik som krävs för att kunna driva och direktsända på en egen play-kanal ger också stora möjligheter framåt. Det finns många evenemang som skulle kunna direktsändas, eftersom det möjliggör att personer som inte kan närvara ändå kan ta del av Skaras kulturutbud.

Det kan handla om allt från de största till de minsta evenemangen ­– föreläsningar, konserter, föreställningar med mera. Skaras student är speciell och uppmärksammad på många sätt, och att kunna direktsända den skulle ge många fler chansen att följa de glada ungdomarnas första steg ut i vuxenlivet, oavsett plats, tid eller förutsättningar. Föreläsningar som annars är starkt begränsade av lokalens kapacitet kan nå ut till många fler, och biblioteket kan livesända sagostunder, för att även barn som inte kan vara där ska ha något att se fram emot. Allt för att forna Skarabor, personer med släkt och vänner i Skara eller personer i Skara som inte kan närvaro fysiskt ska kunna ta del av det Skara kommun har att erbjuda.

Del i arbetet med tillgänglighet

Det är viktigt att så många som möjligt ska kunna ta del av Skaras arrangemang, och att kunna direktsända och publicera filmer av fler evenemang på play-kanalen kan vara en del i Skara kommuns arbete med tillgänglighet. Personer som av olika anledningar inte hade kunnat delta fysisk kan således delta digitalt, vilket möjliggör att fler inkluderas.

- I dessa tider är det kanske viktigare än någonsin att den här tekniken finns och vi är redo att använda dess fulla kapacitet. När fler personer måste stanna hemma under längre perioder är det viktigt att vi som kommun kan se till att de har något att se fram emot, menar Ola.

Skara kommun arbetar också med tillgänglighet på andra sätt i sin verksamhet och i sitt filmskapande. Målet är att alla filmer som kommunen producerar ska textas på svenska, men gärna på fler språk i framtiden.