< >


​Barnens behov först i allmänna förskolan

Sedan knappt ett år tillbaka har Skara kommuns förskolor jobbat på ett annat sätt med 15-timmarsbarnen i verksamheten. Från och med höstterminen det år som barnet fyller tre år ska kommunen erbjuda förskola under minst 525 timmar per år, eller motsvarande 15 timmar/vecka. Det kallas också för allmän och avgiftsfri förskola. Tidigare har förskolorna erbjudit 15-timmarsbarn att komma tre dagar i veckan och då fem timmar varje tillfälle. Sedan förra året har kommunen gjort om så att barnen i stället kommer fem dagar i veckan och i stället tre timmar vid varje tillfälle.

– För barnen ser vi att det har blivit bättre. Barnen får en tydligare struktur i vardagen, hänger med bättre i verksamheten och i de pedagogiska momenten. Barnen får också bättre sociala kontakter när de leker med sina kompisar varje dag på förskolan, säger specialpedagog Karin Badh Magnusson.

Det har kommit synpunkter från vårdnadshavare som haft frågor om förändringen. För de som inte bor nära sin förskola blir till exempel det fler resor. Men barn som har rutinen med förskola fem dagar i veckan har visat sig ha lättare att anpassa sig till skolans rutiner. Förskolan är en del av skolsystemet med både planerad och spontan undervisning efter barnens intressen och som kan uppstå i stunden. Kontinuiteten har visat sig vara viktig, inte minst för språkutvecklingen.

Christina Knutsson till vänster och Karin Badh Magnusson till höger, specialpedagoger.

Christina Knutsson och Karin Badh Magnusson

– Vi måste ha ett barnperspektiv på förskolans verksamhet. Sett till barnens behov och utveckling upplever vi att det är en klar förbättring. Förskolan är en del av skolsystemet och forskningen stöttar oss i att det är redan hos de allra yngsta som vi lägger grunden för närvaron och skolgången senare. Oregelbunden närvaro på förskolan har visat sig kan ge oregelbunden närvaro även i skolan senare i livet. Både språkutveckling och annan pedagogisk verksamhet handlar om upprepningar och kontinuitet för att få effekt, fyller specialpedagog Christina Knutsson i.

Den nya modellen med fem dagar i veckan, men tre timmar per gång passar också de flesta barns dygnsrytm bättre. Många yngre barn sover middag och kunde förut sova bort värdefull pedagogisk tid eller tid för lek med kompisarna på förskolan.

– Vi får ett bättre flöde under dagen och barnen är vakna när de är i verksamheten. För barnen har dagarna blivit mer regelbundna och de har fått ett tydligare socialt sammanhang med sina jämnåriga, det hoppas vi att vårdnadshavarna också kan se och får exempel på i sin dialog med våra pedagoger, avslutar Karin.

Denna sida uppdaterades