< >


En sten som besjälas med barns fantasi och kreativitet kan bli vad som helst

Medarbetarna på förskolorna Lindängen, Millan och Ving har under våren startat en gemensam kompetensutveckling genom att tillsammans läsa en bok som heter Rum för lärande av Katinka Vikingsen.

Arbetslagen har fått läsa olika delar i boken för att främja den pedagogiska utvecklingen av våra lärmiljöer. I somras avslutades läsningen med ett gemensamt seminarium som hölls för varandra. Efter utvärderingen kom pedagogerna fram till att de önskade ett studiebesök för att få fortsatt inspiration till utvecklingen. Ett studiebesök bokades in hos förskolan Råda Mosse i Lidköping. En förskola som arbetar Reggio Emilia-inspirerat och med miljön som den tredje pedagogen.

I torsdags, 28 oktober, åkte tio av pedagogerna till Lidköping, fulla med frågor och nyfikenhet. Vi fick lära oss om hur de arbetar med naturmaterial som besjälas till att skapa lärande.

En sten är bara en sten men om den får ett syfte och besjälas med barns fantasi och kreativitet kan den bli vad som helst.

Det är känt att vi idag utbildar barn till en framtid vi inte vet någonting om. Därför är nyckelkompetenser som kreativitet, fantasi, innovation, samarbete och kommunikation viktiga ingredienser vi behöver se till att barnen får med sig när de sedan en dag ska ta klivet ut som unga vuxna samhällsmedborgare.

Ord från medarbetare:

Från besöket tar vi med oss att lärandet inte är en stegvis trappa utan mer rhizomatiskt - delar bygger en helhet och tillsammans med pedagogerna byggs en större erfarenhetsvärld som skapar mening. Vi tar också med oss hur lärmiljöerna kan bli ett stöd för vårt fortsatta arbete med språkutveckling.
En utmaning vi tar med oss är att omvandla all inspiration vi fick till respektive förskola.

Tipset vi fick för detta var att bara börja. Börja att skruva i flera dimensioner samtidigt och då kommer vårt pedagogiska tänkande ta stora kliv i en spännande resa tillsammans med barnen!

Denna sida uppdaterades